"Elektrische bedrijfswagens kosten honderden miljoenen aan kabels”
Als alle bedrijfswagens elektrisch worden, zijn er voor honderden miljoenen, misschien zelfs miljarden, euro investeringen nodig in het netwerk. Dat zegt de Vlaamse energieregulator VREG in het Vlaams parlement. De regulator stelt voor om een capaciteitstarief in te voeren en pleit ook voor andere maatregelen, zoals het aanmoedigen van slim laden en het promoten van flexibiliteit.
Federaal informateur Paul Magnette (PS) wil de bedrijfswagens zo snel mogelijk vergroenen. Ook Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) is voorstander. Om de Vlaamse doelstellingen te halen, moeten we volgens haar zo snel mogelijk naar zero-emissiebedrijfswagens, wat ook in het Vlaamse regeerakkoord is afgesproken.
België telt meer dan een miljoen bedrijfswagens, dus een dergelijke maatregel zou enorme gevolgen hebben voor het elektriciteitsnetwerk. "Als we niets doen, gaan we heel veel koper in de grond moeten steken", zegt Pieterjan Renier, directeur van de VREG. "Voor honderden miljoenen, misschien zelfs miljarden, euro. Maar is dat wel nodig?", vraagt hij.
De VREG ziet een oplossing in de invoering van een capaciteitstarief. De kosten voor het gebruik van het net zouden in dat systeem niet op basis van verbruik worden berekend, maar op basis van de capaciteit van de aansluiting. Met het capaciteitstarief zou iemand met een ‘grote’ aansluiting veel meer moeten betalen. Het alternatief is een ‘kleine’ aansluiting, waardoor de auto de hele nacht zou moeten opladen.
Een gemiddeld gezin heeft op dit moment pieken in het verbruik van maximaal 7 KW. Met een elektrische auto zou dat stijgen tot 27 KW. Als iedereen die wagen begint op te laden om 17 uur, volgt er een piek in de straat die op dat moment niet kan worden opgevangen. Met een capaciteitstarief zal technologie ontwikkeld worden om slim te laden en zo pieken te vermijden.
"We stellen vast dat er enkele jaren geleden nog geen draagvlak was voor een dergelijke tariefhervorming, dat is er nu wel", zegt Renier. De VREG verwerkt momenteel de input van alle stakeholders en komt in maart met een verslag.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Oplossing voor probleem met uitgeven consumptiecheques in winkel naar keuze in de maak
Consumenten zullen binnenkort zelf kunnen beslissen met welk type cheque — consumptie, eco of maaltijd — ze willen betalen in de winkel. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) heeft daarover een akkoord bereikt met de sector. -
Spaargids.be
Pensioensparen fiscaal aangemoedigd: ook na je 65e nog voordelig
Wie wat extra kapitaal wil aanleggen tegen het moment dat hij met pensioen gaat, kan dat doen met een fiscaal steuntje in de rug. En dat zelfs tot na de leeftijd van 65 jaar. Spaargids.be plaatst de opties naast elkaar. -
-
16
PROMOJAGERS SUPERTIP. Kruidvat geeft tot 75 procent korting en deelt gratis producten uit: “Ik betaalde maar 6,22 euro. Er ging 93,86 euro af!”
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM
Alle bedrijfswagens elektrisch? Het kan, maar er moeten 100.000 laadpalen bijkomen
Als het van informateur Paul Magnette afhangt, zijn bedrijfswagens op diesel en benzine binnen drie jaar ten dode opgeschreven. Zijn voorstel: maak enkel nog elektrische auto's fiscaal aftrekbaar. Nu zijn benzine- en dieselwagens met een lage CO2-uitstoot voor bedrijven nog tot 100 procent aftrekbaar. Is het voorstel van Magnette echter wel realistisch? -
Mijnenergie
Nieuw systeem schakelt toestel van Bosch of Siemens automatisch aan op voordeligste moment: de pro's en contra's in de kijker
-
Ondanks alle kritiek: Mega wordt groepsleverancier voor de provincie West-Vlaanderen
-
68
445.000 euro voor een huis in Leuven: huizenprijzen in provinciehoofdsteden stijgen forser dan die van appartementen. Check hier de prijzen
Een huis kopen in de Vlaamse provinciehoofdsteden werd vorig jaar gemiddeld 8,4 procent duurder, terwijl de prijs voor een appartement steeg met gemiddeld 6,2 procent. Dat blijkt uit de Notarisbarometer van de Federatie van het Notariaat (Fednot) over vastgoed in Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Leuven. In 2020 bedroeg de gemiddelde prijsstijging voor een huis er nog 6,8 procent en voor een appartement 7,5 procent. -
MijnTelco
Abonnement in ruil voor spotgoedkope gsm: spaar je werkelijk geld uit door te tekenen voor een koppelverkoop?
Maak je winst door de aankoop van je telefoon te koppelen aan een abonnement? Het is een vraag die veel telecomgebruikers zich stellen. Een smartphone voor 9 euro klinkt mooi, maar levert dat je aan het einde van de rit effectief voordeel op? En waar moet je op letten bij zo’n koppelverkoop? MijnTelco zocht het uit. -
Jongeren leveren bijna 20 procent eigen inbreng bij aankoop vastgoed
72 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWilly Rams
Hendrik Patyn
Joske Zeeuw
j hendrickx
Patrick Peeters