Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Koepels en minister engageren zich om kwaliteit onderwijs op te krikken

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).Beeld Tim Dirven

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) en de onderwijskoepels gaan samen het engagement aan om de lat terug hoger te leggen in ons onderwijs. Ze doen dat als reactie op de tegenvallende PISA-resultaten. Uit die OESO-test bleek maandag nog maar eens dat de kwaliteit van ons onderwijs daalt.

Hoewel ze verwacht werden, blijven de PISA-resultaten nazinderen. Uit de OESO-test naar de vaardigheden van onze 15-jarige leerlingen brachten dan ook geen goed nieuws. Zo bleek nog maar eens dat hun leesvaardigheid sterk daalt: voor het eerst sinds we deelnemen aan PISA donderen we uit de top 10 voor leesvaardigheid. Ook voor wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden daalt de Vlaamse jeugd op de rankings. Daarnaast worstelt het Vlaamse onderwijs nog steeds met een erg grote kloof tussen hoog- en laagpresteerders: geen land ter wereld overigens waar de sociaaleconomische status van een leerling zo bepalend is voor het schoolresultaat. 

Het Vlaams Parlement hield gisteren een actualiteitsdebat over de resultaten van de OESO-test. ’s Avonds ontbood Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts vertegenwoordigers van alle onderwijskoepels en -netten op zijn kabinet om te kijken wat er gedaan kan worden. De minister had aangekondigd met hen te willen overleggen. “We moeten dit met z’n allen aanpakken, elk met de eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden”, zei Weyts bij de bekendmaking van PISA.

Drietrapsraket

De grote onderwijskoepels gaan nu het engagement aan om samen met Weyts uitdrukkelijk in te zetten op een versterking van de onderwijskwaliteit. Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het Gemeenschapsonderwijs (GO), de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) en Provinciaal Onderwijs Vlaanderen (POV) scharen zich in een gezamenlijke verklaring. Daarin onderschrijven ze de drietrapsraket die Weyts na de bekendmaking van de resultaten lanceerde: hij wil inzetten op de versterking van de kennis van het Nederlands, ambitieuze eindtermen en Vlaanderen-brede proeven die de leerwinst meten. “Niet toevallig focussen we op de drie speerpunten die ook worden toegepast in de landen die het beste scoren in het PISA-onderzoek”, zegt Weyts.

Vooral dat laatste punt ligt gevoelig bij de verschillende koepels. Momenteel staat het hen vrij om elk hun eigen toetsen te organiseren. Daardoor is het moeilijk om vergelijkingen te maken over de verschillende koepels en netten heen. Die geven de vrijheid echter niet graag op, maar hebben altijd gezegd dat ze willen meewerken aan de ontwikkeling van zulke nieuwe toetsen.

Naast de engagementsverklaring kondigde minister Weyts ook aan dat een team van (internationale) experten adviezen zal aanleveren om de kwaliteit van ons onderwijs op te krikken. Hij vroeg OESO-topman (en voormalig kabinetschef van oud-onderwijsminister Frank Vandenbroecke (sp.a)) Dirk Van Damme om dat team te leiden. Zij zullen volgend najaar een rapport afleveren. De koepels beloven ook expliciet om mee te werken met de werkgroep Van Damme.