Op deze modellen pakken automerken de grootste winst
Automerken bouwen natuurlijk wagens om winst te maken. Maar welke modellen leveren het meeste geld op? Het Amerikaanse financieel dienstverleningsbedrijf Bloomberg zocht het uit.
Het is niet meer dan logisch dat de constructeurs het meeste marge pakken in de hoogste en duurste segmenten. Geen wonder dus dat de absolute nummer één uit het lijstje een sportwagen is, namelijk de Porsche 911.
Hoewel die maar voor 11 procent van de verkoop bij Porsche staat, is de elfer immers goed voor 30 procent voor de totale omzet van de Duitse autobouwer. Porsche zou vooral veel geld verdienen aan opties als keramische remmen en aan de snellere versies van het model. Voor de constructeur zijn ze immers een fractie duurder om te bouwen, maar de verkoopprijs ligt een pak hoger. Alleen al aan de 911 Turbo zou de constructeur uit Zuffenhausen een half miljard verdienen, becijferde Bloomberg.
Dat geld hebben de Duitsers trouwen hard nodig, gaat onze bron verder. Het Amerikaanse medium denkt immers dat de Taycan, de eerste elektrische Porsche, pas in 2023 rendabel zal worden, wanneer de batterijprijzen zakken en de elektrische wagen meer voet aan grond krijgt over de hele wereld. En dus moet het geld van de broodnodige investeringen elders gezocht worden.
De andere ‘grootverdieners’
Bij andere autoconstructeurs merkt Bloomberg ook een aantal modellen op die een klein verkoopsaandeel hebben, maar toch voor een groot deel van de omzet staan. De Ferrari F8 Tributo is bijvoorbeeld goed voor slechts 17 procent van de verkoop voor de constructeur uit Maranello, maar is wel verantwoordelijk voor een duizelingwekkende 50 procent van de winst.
Bij de SUV’s doen dan weer de Mercedessen en BMW’s het goed. De GLE en GLS zijn verantwoordelijk voor 24 procent van de omzet van het merk met de ster. Iets wat ze doen met een verkoopsaandeel van slechts 9 procent. De BMW X5 is dan weer goed voor 16 procent van de verdiensten in München, en dat met een verkoopstatistiek van slechts 7 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRobert Bruyland
Bert Van Elst
Philippe De Naeyer
Geert Landsman