Op deze modellen pakken automerken de grootste winst
Automerken bouwen natuurlijk wagens om winst te maken. Maar welke modellen leveren het meeste geld op? Het Amerikaanse financieel dienstverleningsbedrijf Bloomberg zocht het uit.
Het is niet meer dan logisch dat de constructeurs het meeste marge pakken in de hoogste en duurste segmenten. Geen wonder dus dat de absolute nummer één uit het lijstje een sportwagen is, namelijk de Porsche 911.
Hoewel die maar voor 11 procent van de verkoop bij Porsche staat, is de elfer immers goed voor 30 procent voor de totale omzet van de Duitse autobouwer. Porsche zou vooral veel geld verdienen aan opties als keramische remmen en aan de snellere versies van het model. Voor de constructeur zijn ze immers een fractie duurder om te bouwen, maar de verkoopprijs ligt een pak hoger. Alleen al aan de 911 Turbo zou de constructeur uit Zuffenhausen een half miljard verdienen, becijferde Bloomberg.
Dat geld hebben de Duitsers trouwen hard nodig, gaat onze bron verder. Het Amerikaanse medium denkt immers dat de Taycan, de eerste elektrische Porsche, pas in 2023 rendabel zal worden, wanneer de batterijprijzen zakken en de elektrische wagen meer voet aan grond krijgt over de hele wereld. En dus moet het geld van de broodnodige investeringen elders gezocht worden.
De andere ‘grootverdieners’
Bij andere autoconstructeurs merkt Bloomberg ook een aantal modellen op die een klein verkoopsaandeel hebben, maar toch voor een groot deel van de omzet staan. De Ferrari F8 Tributo is bijvoorbeeld goed voor slechts 17 procent van de verkoop voor de constructeur uit Maranello, maar is wel verantwoordelijk voor een duizelingwekkende 50 procent van de winst.
Bij de SUV’s doen dan weer de Mercedessen en BMW’s het goed. De GLE en GLS zijn verantwoordelijk voor 24 procent van de omzet van het merk met de ster. Iets wat ze doen met een verkoopsaandeel van slechts 9 procent. De BMW X5 is dan weer goed voor 16 procent van de verdiensten in München, en dat met een verkoopstatistiek van slechts 7 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRobert Bruyland
Bert Van Elst
Philippe De Naeyer
Geert Landsman