Op deze modellen pakken automerken de grootste winst
Automerken bouwen natuurlijk wagens om winst te maken. Maar welke modellen leveren het meeste geld op? Het Amerikaanse financieel dienstverleningsbedrijf Bloomberg zocht het uit.
Het is niet meer dan logisch dat de constructeurs het meeste marge pakken in de hoogste en duurste segmenten. Geen wonder dus dat de absolute nummer één uit het lijstje een sportwagen is, namelijk de Porsche 911.
Hoewel die maar voor 11 procent van de verkoop bij Porsche staat, is de elfer immers goed voor 30 procent voor de totale omzet van de Duitse autobouwer. Porsche zou vooral veel geld verdienen aan opties als keramische remmen en aan de snellere versies van het model. Voor de constructeur zijn ze immers een fractie duurder om te bouwen, maar de verkoopprijs ligt een pak hoger. Alleen al aan de 911 Turbo zou de constructeur uit Zuffenhausen een half miljard verdienen, becijferde Bloomberg.
Dat geld hebben de Duitsers trouwen hard nodig, gaat onze bron verder. Het Amerikaanse medium denkt immers dat de Taycan, de eerste elektrische Porsche, pas in 2023 rendabel zal worden, wanneer de batterijprijzen zakken en de elektrische wagen meer voet aan grond krijgt over de hele wereld. En dus moet het geld van de broodnodige investeringen elders gezocht worden.
De andere ‘grootverdieners’
Bij andere autoconstructeurs merkt Bloomberg ook een aantal modellen op die een klein verkoopsaandeel hebben, maar toch voor een groot deel van de omzet staan. De Ferrari F8 Tributo is bijvoorbeeld goed voor slechts 17 procent van de verkoop voor de constructeur uit Maranello, maar is wel verantwoordelijk voor een duizelingwekkende 50 procent van de winst.
Bij de SUV’s doen dan weer de Mercedessen en BMW’s het goed. De GLE en GLS zijn verantwoordelijk voor 24 procent van de omzet van het merk met de ster. Iets wat ze doen met een verkoopsaandeel van slechts 9 procent. De BMW X5 is dan weer goed voor 16 procent van de verdiensten in München, en dat met een verkoopstatistiek van slechts 7 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
Tanken langs de snelweg valt vaak duurder uit. Als je straks met de auto op reis gaat, loont het dus de moeite om vooraf na te gaan waar de goedkopere tankstations zich bevinden. Maar hoe doe je dat precies? En hoeveel geld kan je op die manier besparen op (weg naar) jouw bestemming? -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRobert Bruyland
Bert Van Elst
Philippe De Naeyer
Geert Landsman