Direct naar artikelinhoud
Klimaat

Vlaamse regering heeft akkoord over klimaatplan: snelheid op Brusselse ring beperkt tot 100 km per uur

Vlaams minister van Energie en Omgeving Zuhal Demir (N-VA).Beeld Photo News

 De Vlaamse regering heeft een akkoord over het Vlaams Energie- en Klimaatplan voor de periode 2021-2030. De doelstelling om 35 procent minder CO2  uit te stoten wordt niet gehaald, maar de Vlaamse regering maakt zich sterk dat dit maar tijdelijk is. Een van de opvallendste maatregelen in het plan is het verlagen van de snelheid op de Brusselse ring vanaf 2020. Bruno Tobback (sp.a) en Meyrem Alamci  (Groen) reageerden al lauw op het plan.

en

“Ambitieus. Haalbaar. Betaalbaar. Die kernwoorden lopen als rode draad door het Vlaams Energie- en Klimaatplan”, tweet Demir vanochtend. “Onze doelstellingen worden niet uitgedrukt in wat het de Vlaming moet kosten, maar wel in wat het ons en de planeet oplevert. Vlaanderen zal zijn deel doen”, aldus Demir. 

Demir: “De doelstelling blijft 35 procent tegen 2030, maar we doen dat zonder te raken aan de welvaart en de portemonnee van de Vlamingen. Met de 350 huidige maatregelen kunnen we morgen al aan het werk, de komende tien jaar rekenen we op technologische evoluties en innovaties om de kloof dicht te rijden.” Demir vertrekt vandaag nog naar de VN-klimaatconferentie in Madrid. 

Een van de opvallendste maatregelen in het plan is dat de maximumsnelheid op de ring rond Brussel, die grotendeels op Vlaams grondgebied ligt, naar beneden zal gaan. Vanaf volgende maand gaat de maximumsnelheid daar naar 100 kilometer per uur. Het Brussels Gewest zal de snelheidsbeperking op de strook van 5,5 kilometer van de Ring die op zijn grondgebied ligt aanpassen aan de 100 kilometer per uur die de Vlaamse regering heeft beslist in het kader van het Vlaams klimaatplan. Dat stelt het kabinet van Brussel minister van Mobiliteit Elke Van de Brandt (Groen). De maatregel is volgens haar “goed voor klimaat en voor vlotter en veiliger verkeer”, reageert ze op Twitter.

Volgens het kabinet-Van den Brandt zal de snelheid op de volledige ring beperkt worden tot 100 kilometer per uur. Op het Brusselse deel zal de snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur in de ‘bocht van Vorst’ behouden blijven.

Ook komen er “toegankelijke leningen voor energetische renovatie van woningen voor iedereen die koopt, erft of geschonken krijgt en binnen de 5 jaar renoveert”. Wie dat doet zal tot 30.000 euro kunnen lenen aan 0 procent-tarief. Daken van woningen moeten versneld asbestveilig gemaakt worden met een extra asbestpremie bovenop de renovatiepremies van de netbeheerders.

Daarnaast moet de landbouw tegen 2030 een kwart minder CO2 uitstoten.

Kloof dichten

Een eerste poging mislukte afgelopen vrijdag omdat er nog bijkomende berekeningen nodig bleken om de precieze impact van bepaalde maatregelen te kennen. Demir zei toen dat de Vlaamse regering blijft vasthouden aan de vooropgestelde doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te verminderen. Ze maakte ook duidelijk dat ze zonder goedgekeurd klimaatplan niet naar de VN-Klimaatconferentie in Madrid (COP25) gaat.

De regering laat de doelstelling van 35 procent CO2-reductie slechts tijdelijk los, verzekert minister-president Jan Jambon. Onder meer via allerhande innovaties, bijkomende federale en Europese maatregelen en winsten uit de circulaire economie moet de kloof tegen 2030 gedicht zijn. Tegen 31 december moet ons land bij de Europese Commissie een aangepast Energie- en Klimaatplan indienen. 

Twitter bericht wordt geladen...

Tobback: ‘Demir zou beter te voet naar Santiago gaan’

Het energie- en klimaatplan van de Vlaamse regering schiet schromelijk tekort. Dat vindt Vlaams parlementslid voor sp.a Bruno Tobback. “Schrijnend dat men daar een heel weekend over moest nadenken.”

“Een tijdelijke verlaging van een doelstelling, dat bestaat niet. De kosten worden gewoon doorgeschoven”, zegt Tobback. 

Bovendien is zelfs de doelstelling van -32,6 procent volgens Tobback niet haalbaar met de huidige plannen. “De maximumsnelheid op de Brusselse ring verlagen naar 100 kilometer per uur is een onzinnige maatregel. Ik denk dat je er nu nog 2 uur per dag effectief 120 per uur kunt rijden, voor de rest sta je vast.” 

De sp.a’er gelooft ook niet in de plannen om huiseigenaars die een energierenovatie plannen 30.000 euro te laten lenen aan 0 procent-tarief. “Wie de financiële ruimte had om te lenen, heeft dat al lang gedaan. De anderen hebben niets aan die plannen, en bovendien wonen zij vaak in de minst energie-efficiënte woningen.”

Minister Demir vertrek maandag nog naar de VN-Klimaatconferentie in Madrid, maar trots kan ze niet zijn, besluit Tobback. “Ik zou in Zuhal haar plaats niet fier naar Madrid vliegen. Te voet naar Santiago op boetedoening was toepasselijker geweest.”

Almaci: ‘Schrijnend lage ambitie’

Ook Groen is niet enthousiast over de Vlaamse klimaatplannen. “Schrijnend lage ambitie”, tweet voorzitster en Vlaams parlementslid Meyrem Almaci. “(Waalse) schone lucht kopen met Vlaams belastinggeld”, verwijst ze naar het flexibiliteitsmechanisme waardoor Vlaanderen emissierechten kan kopen in Europese lidstaten die het goed doen, en die de regering als een soort van buffer kan aanspreken. 

Van het plan om de maximumsnelheid op de Brusselse ring naar 100 kilometer per uur te verlagen zijn de groenen dan weer wel fan.

Groen-voorzitster Meyrem Almaci.Beeld BELGA