Sp.a, Groen en PVDA schieten klimaatplan Vlaamse regering af: “Maken van Vlaanderen ecologisch ontwikkelingsland”
Het energie- en klimaatplan van de Vlaamse regering schiet schromelijk tekort. Dat vindt Vlaams parlementslid voor sp.a Bruno Tobback. “Schrijnend dat men daar een heel weekend over moest nadenken.” Groen-fractieleider in het Vlaams parlement Björn Rzoska noemt de plannen dan weer “geheel ondermaats”. “Slecht voor de planeet én voor de portemonnee”, reageert Vlaams PVDA-fractieleider Jos D’Haese. “De lat ligt zo laag dat minister Demir eerder lijkt te willen limbodansen dan hoogspringen.”
De Vlaamse regering klopte vanochtend het energie- en klimaatplan voor de periode 2021-2030 af. Dat had eigenlijk vorige week vrijdag al moeten gebeuren, maar de persconferentie werd toen op het laatste moment afgeblazen omdat een aantal zaken nog doorgerekend moest worden.
“Kosten worden gewoon doorgeschoven”
De regering mikt in de huidige plannen op een broeikasgasreductie van 32,6 procent tegen 2030. De initiële doelstelling van 35 procent wordt niet losgelaten, benadrukten onder meer minister-president Jan Jambon en Vlaams minister van Energie en Omgeving Zuhal Demir (N-VA). Alleen moet de kloof de komende tien jaar nog worden dichtgereden dankzij technologische innovatie. De regering rekent ook op federale en Europese plannen en extra winsten uit de circulaire economie.
Sp.a-parlementslid Bruno Tobback is niet onder de indruk van de plannen. "Een tijdelijke verlaging van een doelstelling, dat bestaat niet. De kosten worden gewoon doorgeschoven", zegt hij in een reactie aan Belga. "Dat ze hier een heel weekend over moesten nadenken, is vrij schrijnend."
Lagere maximumsnelheid op ring? “Onzinnig”
Bovendien is zelfs de doelstelling van -32,6 procent volgens Tobback niet haalbaar met de huidige plannen. "De maximumsnelheid op de Brusselse ring verlagen naar 100 kilometer per uur is een onzinnige maatregel. Ik denk dat je er nu nog twee uur per dag effectief 120 per uur kunt rijden, voor de rest sta je vast."
Ik zou in Zuhal haar plaats niet fier naar Madrid vliegen. Te voet naar Santiago op boetedoening was toepasselijker geweest
De sp.a'er gelooft ook niet in de plannen om huiseigenaars die een energierenovatie plannen 30.000 euro te laten lenen aan 0 procent-tarief. "Wie de financiële ruimte had om te lenen, heeft dat al lang gedaan. De anderen hebben niets aan die plannen, en bovendien wonen zij vaak in de minst energie-efficiënte woningen."
Minister Demir vertrek vandaag nog naar de VN-Klimaatconferentie in Madrid, maar trots kan ze niet zijn, besluit Tobback. "Ik zou in Zuhal haar plaats niet fier naar Madrid vliegen. Te voet naar Santiago op boetedoening was toepasselijker geweest.”
“Wat een ondermaats plan”
Ook Groen is niet enthousiast over de Vlaamse klimaatplannen. “Schrijnend lage ambitie”, zegt voorzitster en Vlaams parlementslid Meyrem Almaci. “(Waalse) schone lucht kopen met Vlaams belastinggeld”, verwijst ze naar het flexibiliteitsmechanisme waardoor Vlaanderen emissierechten kan kopen in Europese lidstaten die het goed doen, en die de regering als een soort van buffer kan aanspreken. Van het plan om de maximumsnelheid op de Brusselse ring naar 100 kilometer per uur te verlagen zijn de groenen dan weer wel fan. “Maar dan moet de regering ook consequent zijn en de plannen opbergen om miljarden te pompen in de aanleg van extra rijstroken op de ring.”
Ook Vlaams parlementslid An Moerenhout ziet in die snelheidsverlaging het enige positieve punt. “Geen kilometerheffing, geen verplichte isolatie woningen, geen betonstop, besparingen openbaar vervoer. Wat een ondermaats plan. Dringend nood aan Green New Deal in Vlaanderen”, tweet ze.
Deze regering gaat opzij staan en speelt gewoon niet mee. Zo maken we van Vlaanderen op termijn een ecologisch ontwikkelingsland
“Ongeloofwaardig”
Fractieleider in het Vlaams parlement Björn Rzoska vindt de plannen “geheel ondermaats”. “Demir geeft nu al toe dat ze de doelstelling van 35 procent minder uitstoot van broeikasgassen niet zal halen. De regering klopt af op een doelstelling van 32,6 procent. Ter vergelijking: Brussel gaat voor 40 procent, Wallonië zelfs voor 55 procent”, aldus Rzoska. “Deze regering gaat opzij staan en speelt gewoon niet mee. Zo maken we van Vlaanderen op termijn een ecologisch ontwikkelingsland.”
Of de uitstootreductie van 32,6 procent gehaald kan worden, is volgens de groenen nog “koffiedik kijken”. “De sturende kilometerheffing, de verplichte renovatie van woningen en de betonstop worden afgevoerd. De maatregelen die zogezegd in de plaats komen, zijn totaal ongeloofwaardig.”
De grote vervuilers blijven opnieuw buiten schot, terwijl zij verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de uitstoot van broeikasgassen
Ook voor de PVDA is het plan ruim onvoldoende. “De regering beslist nu blijkbaar al op voorhand dat ze haar doelstellingen niet zal halen”, zegt Vlaams fractieleider Jos D’Haese. “Het ontbreken van een ambitieus klimaatbeleid zal de belastingbetaler veel geld kosten. Om de tekorten van dit plan te compenseren, zal de regering voor 93 miljoen euro emissierechten moeten aankopen”, voegt hij eraan toe.
Bovendien legt de regering haar prioriteiten verkeerd, vindt de PVDA. “De grote vervuilers blijven opnieuw buiten schot, terwijl zij verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de uitstoot van broeikasgassen. Een sociaal rechtvaardig klimaatbeleid begint met het aanspreken van de belangrijkste verantwoordelijken, bijvoorbeeld door de invoering van bindende normen. Maar de Vlaamse regering houdt het op vrijblijvende maatregelen.”
“Veel symboolmaatregelen, weinig impact”
De noodzakelijke structurele omslag om tot effectieve CO2-reducties te komen, ontbreekt in het Vlaamse Energie- en klimaatplan, klinkt het bij milieu-organisaties Bond Beter Leefmilieu, WWF, Greenpeace, Natuurpunt en 11.11.11 in een gezamenlijke reactie. De vijf verenigingen stellen anderzijds wel vast dat er een duidelijke evolutie is in ambitie in de sectoren landbouw en natuur.
De maatregelen in het plan leiden volgens de berekeningen van de Vlaamse regering tot 30 procent minder CO²-uitstoot in 2030. Die prognoses worden door de vijf organisaties geëvalueerd als “zwak onderbouwd en weinig realistisch”, zeker voor de emissies van (vracht)wagens. “Via een boekhoudkundige operatie maakte de Vlaamse regering er dit weekend nog -32,6 procent van”, zo heet het. “Die magere doelstelling staat in schril contrast met die van Brussel en Wallonië.”
“Ingrijpen op transport- en gebouwensector”
“Om tot een echte vermindering van de uitstoot in Vlaanderen te komen, moet sterk ingegrepen worden op de transport- en gebouwensector”, zegt Laurien Spruyt, beleidsmedewerker klimaat bij Bond Beter Leefmilieu. “Dat doet dit plan niet: het schuift veel symboolmaatregelen naar voren die maar een kleine echte vermindering opleveren.” “De ambitie om de bussen van De Lijn klimaatvriendelijker te maken is goed, maar voor het wagenpark ligt de lat te laag”, voegt Joeri Thijs, woordvoerder van Greenpeace, toe. “Ten laatste tegen 2030 zou de verbrandingsmotor bij nieuwe auto’s verleden tijd moeten zijn.”
Ook op het vlak van hernieuwbare energie wegen de ambities en maatregelen te licht. “Er liggen kansen in het terugschroeven van subsidies en voordelen voor fossiele brandstoffen”, vindt Julie Vandenberghe, beleidsmedewerker klimaat bij WWF. “De Vlaamse regering ziet nog te weinig de mogelijkheden in het uitfaseren van die fossiele steun.”
“Samenwerken met de natuur”
Wat de Vlaamse regering wel heeft begrepen, is dat samenwerken met de natuur een belangrijk onderdeel is van een klimaatstrategie. “Maar het is nu wachten op duidelijke budgetten en beslissingen die de natuur- en landgebruikdoelen effectief kunnen verankeren”, aldus Robin Verachtert, beleidsmedewerker klimaat bij Natuurpunt.
“De Vlaamse regering sluit zich met dit plan niet aan bij de landen die begrepen hebben dat de klimaatcrisis nu al hard toeslaat in kwetsbare landen en die hun ambitie willen verhogen om de opwarming te beperken tot maximaal 1,5 graad Celsius, een cruciale grens voor miljoenen mensen”, besluit Lien Vandamme, beleidsmedewerker klimaat bij 11.11.11.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM17
Welke jobs worden bedreigd door artificiële intelligentie? En welke zal het net makkelijker maken?
Vreest u - net als 4 op de 10 Belgen - dat artificiële intelligentie zal leiden tot banenverlies, of ziet u eerder een hulp in de technologie? ING België becijferde dat het werk van 3,3 miljoen Belgen de komende jaren te maken krijgt met AI. Welke jobs moeten het meest vrezen? En zal de technologie ons werk in sneltempo overnemen? “De impact zal dezelfde zijn als de intrede van de pc en het internet op de werkvloer.” -
-
Door Chinese hackers aangevallen parlementsleden vragen “proportionele reactie” van overheid
-
Vlaamse regering bereikt akkoord over klimaatplan, snelheid op Brusselse ring gaat naar beneden
De Vlaamse regering heeft vanmorgen een akkoord bereikt over het klimaatplan. Nadat vrijdag de ministerraad zonder akkoord uit elkaar ging, omdat er nog “berekeningen nodig waren”, is er afgelopen weekend verder gewerkt. Vlaanderen gaat nu voor een CO2-reductie van 32,6 procent tegen 2030. Minister van Omgeving en Energie Zuhal Demir (N-VA) kan daardoor naar de klimaattop in Madrid vertrekken. -
Bestelwagen botst zonder bestuurder tegen geparkeerd voertuig in Oordegem
De hulpdiensten werden vrijdagavond omstreeks 23 uur opgeroepen naar de Grote Steenweg N9 in Oordegem nadat daar een merkwaardig ongeval gebeurde.Oordegem -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Meer dan 50 mensen protesteren tegen “onderdrukking” politie tegen Koerdische nieuwszenders
-
Leerling (15) krijgt klappen bij verlaten van school in Lier: “Ze vroegen zijn naam en dan… baf”
Een 15-jarige leerling van Campus Arthur Vanderpoorten van Atheneum Lier heeft vrijdag na schooltijd klappen moeten incasseren. Op beelden die gretig worden gedeeld is te zien hoe twee jongeren hem stampen en in het gezicht slaan. Volgens de moeder van het slachtoffer moet de stad dringend actie ondernemen om herhaling te voorkomen.Lier -
PREMIUM14
Heidi De Pauw stopt na 20 jaar bij Child Focus: “Vorig jaar hadden we 32% meer verdwijningen: een signaal dat het niet goed gaat met de jeugd”
Neen, Heidi De Pauw (52) is het niet beu bij Child Focus. Ze is ook niet ‘op’. Wel voelt ze zich klaar voor iets gedurfds: een job van 20 jaar verlaten en zien wat er gebeurt. Maar niet zonder terugblik: naar de tijd toen affiches nog in livings werden geprint, tot de geoliede machine van nu. “In dit land gaat ook veel goéd.” -
PREMIUM12
INTERVIEW. Oorlogsjournalist Robin Ramaekers: “Toen ik mijn lief vroeg om te trouwen, was ze geschokt. ‘Moet dat echt?’, zei ze”
45 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJozef Van Vaerenbergh
hilde van damme
Stille Stille
Hendrik Boudrez
jack vandenhende