Deze Mini is duurder dan een Porsche
Een uiterst zeldzame Mini Beach Car is geveild voor 230.000 pond, oftewel 273.000 euro. Voor dat bedrag koop je ook een gloednieuwe Porsche 911.
Om het debuut van de Mini op de Noord-Amerikaanse markt aan het begin van de jaren zestig te vieren, bouwde Austin 15 ‘Beach Car’-varianten. Deze werden geleverd met rieten stoelen en zonder deuren en deurstijlen. Dertien van deze speciale strandauto’s werden naar de Verenigde Staten gestuurd voor reclamedoeleinden.
Het exemplaar op de foto's is gespoten in de kleur ‘Smoke Gray’ met een ‘Snowberry White’ dak. De auto is voorzien van de originele, bij de betreffende auto behorende viercilinder motor met een inhoud van 850 cc. En die is weer gekoppeld aan de originele handgeschakelde vierversnellingsbak.
De auto werd destijds gekocht door de algemeen directeur van de Mini-dealer in Michigan waar de auto als reclame-object stond en is al die tijd in het bezit van zijn familie geweest. Gedurende 54 jaar heeft de familie er slechts 3.000 kilometer mee gereden.
Al die tijd is de Mini zorgvuldig onderhouden, blijkt uit de onderhoudsgegevens. Het model beschikt ook over een originaliteitsverklaring van de fabriek en een British Motor Industry Trust-certificaat.
Maakt dat alles deze oude Mini meer waard dan sommige gloednieuwe supersportwagens? De markt lijkt te denken van wel, want drie jaar geleden werd ook al 181.500 dollar betaald voor een vergelijkbaar exemplaar tijdens een veiling van Bonhams in Monterey.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
Auto
Dit is de snelste Mini ooit
Mini presenteert deze week op de Los Angeles Auto Show de nieuwe Mini John Cooper Works GP. Dit is verreweg de snelste Mini die ooit is toegelaten op de openbare weg. Je herkent hem onder meer aan de enorme achterspoiler aan het einde van het dak. -
Dit zijn de 20 populairste automerken van het moment
Automobiel- en tweewielerfederatie FEBIAC, dat naar maandelijkse gewoonte de vinger aan de pols houdt van de Belgische automarkt, heeft zopas de gecumuleerde inschrijvingscijfers voor de eerste 10 maanden van 2019 bekend gemaakt. Niet dat er grote aardverschuivingen te noteren vallen in het merkenklassement, toch zijn er ons een paar zaken opgevallen... -
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Drie meter en een beetje: de Mini wordt weer mini
De Mini werd voor sommige fans wel erg groot. Zeker bij de Countryman ging het Engelse merk volgens velen net iets te ver. Goed nieuws voor de puristen: Mini keert terug naar de basis. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCindy Dekkers
FRANK WILLEMS