Waarom je plots zo veel bananen ziet op sociale media
Wat is geel en verschijnt om de haverklap op je sociale media? Jawel: bananen. De aanleiding is het laatste kunstwerk van de Italiaan Maurizio Cattelan, die tijdens een kunstbeurs hetzelfde stuk fruit tegen de muur had geplakt met een stuk ducttape.
Je kan het niet gemist hebben: de laatste dagen staat de wereld in rep en roer door een stuk fruit. Een banaan, dus. Het begon allemaal toen Maurizio Cattelan vorige week op de kunstbeurs Art Basel in Miami Beach eentje tegen een muur had geplakt. Het werk, genaamd ‘Comedian’, was maar liefst 150.000 dollar (135.000 euro) waard. Met de nadruk op ‘was’. Want om de hetze compleet te maken, stak een andere artiest de banaan gewoon in zijn keelgat.
De reacties zijn dan ook gemengd en gaan van ‘dit is compleet gek’ tot ‘dit is iconisch, inventief en een krachtig statement’. Veel socialemediagebruikers kunnen er daarentegen wel de humor van inzien. Meer zelfs: ze plaatsen massaal foto’s van bananen online.
Ook beroemdheden en merken zijn al mee op de gele fruitkar gesprongen. Onder meer model Brooke Shields poste een selfie met een banaan en blauwe plakband op haar voorhoofd, en ook het superhippe Franse label Jacquemus maakte een kopie. Het modemerk gebruikte daarbij geen banaan, maar wel een geel exemplaar van z’n piepkleine iconische Le Chiquito-tas. In eigen land pakt winkelketen Carrefour dan weer uit met een reclamecampagne gebaseerd op de banaan.
Op zoek naar een overzicht van alle grappige replica’s? Dat treft, want kunstgalerie Perrotin wijdde een hele Instagram-pagina aan de heisa. Je vindt er een verzameling van quasi alle foto’s die spotten met de banaan. De boodschap: kijken en smullen maar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM
Onze redactrice gaat undercover bij de BV-kapper van Pommelien Thijs: “‘Graag een glaasje bubbels?’ Het is 10 uur ’s óchtends”
“Naast mij gooit een twintiger achteloos haar Delvaux-handtas op de grond.” Kapsalon Atelier Geraud in Antwerpen is geliefd onder de ‘Instagram-beau monde’ en ook Pommelien Thijs is er kind aan huis. Onze redactrice vlijt zich neer tussen de influencers: betaalt ze er als onbekende Vlaming met plezier 288 euro voor wat ze krijgt? “De coloriste stelt me een goedkopere optie voor.” -
-
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”
-
PREMIUM3
PORTRET. De koning van de kleuren, patronen en borduursels stopt ermee. Dries Van Noten (65): van kleermakerszoon tot miljonair
De internationale modescène is binnenkort een monument armer. Eind juni buigt Dries Van Noten (65) een laatste keer op de Parijse catwalk — ongetwijfeld onder een staande ovatie — om naald en draad nadien voorgoed in de kast te stoppen. Dat kondigde de Belgische modeontwerper, die al 38 jaar onder eigen naam kleren maakt, zelf aan. “Hij is met voorsprong de beste designer die ons land ooit gehad heeft.” -
PREMIUM
“Zodra je oestrogeen daalt, verliest je huid stevigheid.” 20, 30, 40 of 50+: expert tipt de beste huidverzorging per leeftijd
Acne op je dertigste, de eerste rimpels rond je veertigste of volumeverlies op je vijftigste: hoe jong je je ook voelt, je huid vertelt soms een ander verhaal. Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke skincare essentieel is op elke leeftijd en geeft de juiste timing om preventief zonnebescherming of anti-aging te smeren. “Vanaf je dertigste verlies je sowieso 1 procent collageen per jaar.” -
Dankzij Beyoncé leeft de cowboylook meer dan ooit, hoe draag je die zelf? “De trend is nooit weggeweest”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Van sprays tot sticks en poeders: zo werk je snel je uitgroei weg. “Dit kost je amper 10 euro”
Er bestaan heel wat snelle en makkelijke remedies voor uitgroei, volgens kappers Jochen Vanhoudt en Stijn Pellegrims. Ze tippen 5 toppers die ervoor zorgen dat je niet om de paar weken naar de (dure) kapper hoeft. Ook leggen ze haarfijn uit hoe je elk middeltje aanbrengt. “Grijs haar? Hiermee heb je maar een retouch om de twaalf weken nodig.” -
Ook Carrefour plakt fruit en groenten aan de muur
Het kan u niet ontgaan zijn: tijdens de prestigieuze kunstbeurs Art Basel in Miami plakte de Italiaan Maurizio Cattelan (59) een banaan aan de muur met een stuk ducttape, waardoor het stuk fruit prompt 150.000 dollar (135.000 euro) waard was. Altans, tot een andere artiest, David Datuna, de banaan opat. Dit nieuws ontging ook de marketeers van winkelketen Carrefour niet. Hun interpretatie van het werk wordt druk gedeeld op sociale media. -
PREMIUM
GETEST. Iedereen wil de nieuwe Dyson Airstrait, de opvolger van de Airwrap. Maar is hij echt 499 euro waard?
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerTony Raman