Voorlopig akkoord over arbeidsomstandigheden in Europese transportsector
Er is een voorlopig akkoord over de verbetering van de arbeidsomstandigheden in de Europese transportsector. Onderhandelaars van het Europees Parlement en van de Europese lidstaten bereikten deze ochtend vroeg een deal, maar de tekst moet nog worden goedgekeurd. Volgens Kathleen Van Brempt (sp.a) wordt het businessmodel van de postbusbedrijven gebroken, maar niet iedereen is onverdeeld gelukkig met het compromis.
Dat er iets moet worden gedaan aan de vaak schrijnende arbeidsomstandigheden van professionele chauffeurs, daar zijn veel politici het al lang over eens. Maar landen als Slovakije en Polen, waar veel transportbedrijven hun officieel adres hebben, waarschuwen voor economische schade als de randvoorwaarden te streng zouden worden.
Om de vier weken naar huis
Toch zijn de onderhandelingsteams van het Europees Parlement en de Raad, dat de 28 EU-lidstaten vertegenwoordigt, erin geslaagd een compromis te vinden. Een blikvanger is dat chauffeurs om de vier weken hun rust bij hen thuis moeten kunnen nemen, en niet op de hoofdzetel van hun werkgever.
“Met de nieuwe regels wordt dat mogelijk omdat vrachtwagens regelmatig een vracht moeten ophalen in de lidstaat waar het transportbedrijf gevestigd is”, legt Kathleen Van Brempt uit. “Daarmee treffen we de zogenaamde postbusbedrijven. Dat zijn vaak West-Europese bedrijven die een papieren nep-bedrijf oprichten in een Oost-Europese lidstaat, zodat ze hun chauffeurs aan Oost-Europese lonen kunnen laten werken.”
Niet naar de zin van Litouwen en Bulgarije
Concreet zullen vrachtwagens minstens een keer om de acht weken naar hun thuisland moeten terugkeren. Een land als Litouwen, dat ook een sterk uitgebouwde transportsector heeft, noemt dat onderdeel “niet in het Litouwse of in het Europese belang”. Bij de nationale transportfederatie Linava klinkt het dat daardoor tienduizenden jobs kunnen sneuvelen. Litouwen kondigt dan ook aan zich tegen het akkoord te zullen verzetten. Bulgarije zal evenmin bij de pakken blijven zitten. Volgens de Bulgaarse minister van Transport zijn in zijn land 120.000 jobs bedreigd.
Wie wel tevreden is met het akkoord, is de European Transport Workers' Federation. De transportbond, met de Belg Frank Moreels als voorzitter, had wel op een betere regeling rond de rij- en rusttijden gehoopt, maar wil de gemaakte vooruitgang toch verdedigen.
In de loop van volgende week zal het Finse voorzitterschap van de Raad het akkoord aan de lidstaten presenteren. Behalve de Raad moet ook het Europees Parlement de deal bekrachtigen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Huiszoekingen in Oost-Vlaanderen voor internationaal onderzoek naar sociale fraude in transport en bouwsector
-
KIJK. Nederlandse Anita draagt al 11 jaar protheses na neusamputatie wegens zeldzame kanker: “Ik heb voorraad zomer- en winterexemplaren”
Nadat het nieuws uitbrak dat de Nederlandse presentatrice Dieuwertje Blok (66) haar neus moet laten amputeren door huidkanker, deelt Anita van der Linde haar ervaring. Zij onderging elf jaar geleden dezelfde operatie, omdat ze aan een zeldzame vorm van kanker leed. “Eerst hield ik me sterk wanneer ik in de spiegel keek, maar na een paar dagen brak ik volledig”, getuigt ze. Na een tijdje begon Anita met het dragen van neusprotheses en die komen voor in alle vormen en kleuren. “Per seizoen laat ik mijn neus opmeten, dan krijg ik een lichte neus voor de winter en een iets donkerdere neus voor in de zomer.” -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
-
Nederlandse regering versoepelde stikstofregels voor Schiphol
-
België en Duitsland versterken samenwerking tussen politiediensten
België en Duitsland hebben maandag een nieuw verdrag over de samenwerking tussen de politie- en douanediensten ondertekend. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) gemeld in een persbericht. De autoriteiten zullen daardoor meer informatie met elkaar kunnen uitwisselen en meer grensoverschrijdende operaties kunnen uitvoeren. -
1
78 tornado’s treffen centrum van Verenigde Staten: minstens vijf doden
Al zeker vijf mensen, onder wie een baby van vier maanden, zijn om het leven gekomen nadat een zeventigtal tornado’s door het centrum van de VS was getrokken. De stormen veroorzaakten ook ernstige schade: gebouwen zijn vernield, elektrische leidingen knapten en een aantal treinen zijn ontspoord. De centrale staten Oklahoma, Iowa en Nebraska zijn het zwaarst getroffen. Meer dan 50.000 gezinnen in Texas en meer dan 30.000 in Oklahoma zaten zonder stroom na de hevige stormen. -
Overstap op Dubai gaat volledig veranderen: immens vliegveld voor 260 miljoen mensen per jaar aangekondigd
-
1
Noorwegen wil als eerste land ter wereld toestemming geven voor diepzeemijnbouw
-
34
KIJK. Ongeruste Russen delen beelden van colonnes westerse legervoertuigen die richting Oekraïne en Polen rijden: “Het is alsof er geen einde aan komt”
Op Russische Telegramkanalen zijn verschillende video’s verschenen van ongeruste Russen in Europa die grote colonnes westerse legervoertuigen in de richting van Oekraïne en Polen zagen rijden. Eén van de colonnes blijkt uit Nederlandse wagens te bestaan. “Dit is niet goed. Het is alsof er geen einde aan komt”, hoor je iemand zeggen. -
Waarschuwingen voor terreur en gebrek aan controle op AI-wapenconferentie
Een conferentie over de internationale controle van ‘killer robots’ of autonome wapensystemen is maandag geopend met waarschuwingen over het gebruik van dergelijke systemen door terroristen en oorlogsmisdadigers. Er is momenteel geen garantie dat die door artificiële intelligentie aangedreven systemen niet in verkeerde handen vallen, waarschuwde Mirjana Spoljaric Egger, voorzitster van het Internationale Comité van het Rode Kruis, maandag in Wenen. “Daarom is het belangrijk om te handelen, en heel snel,” zei ze. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPascal De Vlieger
Ives Ameel
lode van de keere
Rudy deglain
Jan hertogs