Concentratie binnen Vlaams medialandschap blijft toenemen

Uit het jaarlijkse rapport van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) komt naar voren dat de concentratie binnen het Vlaamse medialandschap blijft toenemen. "Het Vlaamse aanbod aan klassieke mediaproducten is voor 80 tot 100 procent van de markt in handen van negen mediagroepen. Dit kan een risico inhouden voor de diversiteit van het aanbod", waarschuwt VRM.

De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse media, heeft in zijn jaarlijkse rapport "Mediaconcentratie 2016" twee belangrijke conclusies getrokken. Enerzijds zijn convergentie en crossmedialiteit helemaal ingeburgerd in Vlaanderen. Merken zijn de belangrijkste ankerpunten geworden. Anderzijds blijft de concentratie in de Vlaamse mediasector verder toenemen.

Die toenemende concentratie kan een risico inhouden voor de diversiteit van het aanbod, benadrukt het rapport. Negen mediagroepen hebben 80 tot 100 procent van de klassieke mediamarkt in handen.

Twee krantenuitgevers

Zo wordt de krantenmarkt sinds de oprichting van Mediahuis in 2013 gedomineerd door twee grote uitgevers: De Persgroep en Mediahuis. Zij geven de zeven belangrijkste betalende kranten uit. De gedrukte pers - en voornamelijk dan de magazines - blijft het overigens moeilijk hebben door dalende verkoopcijfers en advertentieopbrengsten. "Bij de dagbladen wordt de dalende verkoop voor een stuk gecompenseerd door stijgende digitale verkoopcijfers".

Steeds meer televisiekijken via internet

VRT blijft het radio-overwicht behouden. Ook bij televisie noteert VRM een opvallend grote mediagroepenconcentratie, die volgens de voorspelling van VRM nog zal toenemen. Op distributievlak blijft Telenet de belangrijkste speler.

"Over The Top Televisie", televisiedistributie via internet, vindt ook steeds meer ingang bij de Vlaamse televisiekijkers. "Via Proximus TV Overal, STIEVIE of Yelo Play kan de kijker naar televisie kijken via internet. Maar ook de Vlaamse zenders zelf profileren zich op dit terrein. Via hun website of app stellen ze meer en meer televisiecontent beschikbaar. Bovendien betreden internationale spelers, zoals Netflix, de Vlaamse televisiemarkt via het internet."

Aantal mandaten

Voor het eerst rapporteert de VRM ook over concentraties aan mandaten. Er werd nagegaan hoeveel personen bij meerdere bedrijven een wettelijke functie bekleden. Uit de analyse blijkt dat 15 personen 10 of meer mandaten hebben. De grootste concentratie aan mandaten situeert zich bij de lokale radio's, waar 1 persoon 74 functies bekleedt.

Meest gelezen