Drie op vier Belgen zijn tegen dieselverbod
Tijdens een congres over moderne dieseltechnologie heeft de Belgische Petroleum Federatie (BPF) herhaald dat de dieselmotor nog lang niet aan het einde van zijn Latijn is. “Technologieën verbieden die verre van uitontwikkeld zijn en bovendien het potentieel hebben om de klimaatopwarming een halt toe te roepen, getuigt van een gebrek aan langetermijnvisie”, zo klinkt het. Navraag leert dat liefst driekwart van de Belgen tegen een verbod zijn op dieselwagens die de uitstootwaarden respecteren.
Nu de Europese organisatie Green-NCAP recent heeft aangetoond dat een moderne dieselwagen even goed kan presteren als een elektrische auto op vlak van luchtkwaliteit, grijpt de Belgische Petroleum Federatie haar kans om de negatieve perceptie ten opzichte van dieselwagens sinds het uitbreken van het Dieselgate-schandaal in 2015, opnieuw om te buigen. “Terwijl klimaatjongeren wereldwijd oproepen om naar de wetenschap te luisteren, nemen sommige beleidsmakers beslissingen die haaks staan op de technologische innovatie en de wetenschappelijke realiteit”, aldus de BPF. Bovendien heeft een recente enquête bij zo’n 1.000 landgenoten aangetoond dat 3 Belgen op 4 tegen een verbod zijn op dieselwagens die de uitstootwaarden respecteren.
Hoewel de petroleumsector overduidelijk het Brusselse Gewest en de voor 2030 aangekondigde dieselban in het vizier neemt, pleit de BPF verrassend genoeg ook voor het behoud van LEZ (lage-emissiezones) om de luchtkwaliteit te bevorderen. Toch hamert de organisatie erop dat de regels gebaseerd moeten zijn op duidelijke milieudoelstellingen. “Het is niet aan de overheid om op voorhand specifieke aandrijvingen uit te sluiten. Een wagen zou moeten toegelaten worden indien hij de uitstootnormen respecteert, ongeacht het type aandrijving.”
Mobiliteitsmix
De Belg is van mening dat bij de overgang naar koolstofarme mobiliteit ‘een mix aan groene voertuigtechnologieën’ nodig zal zijn. Slechts 22% van de Belgen gelooft bijvoorbeeld dat elektrische wagens de enige oplossing zijn om de CO2-uitstoot te verlagen. Verder vindt 70% van de ondervraagden in ons land dat automobilisten steeds de vrijheid moeten blijven hebben om het type aandrijving (benzine, diesel, hybride, elektrisch, ...) te kiezen dat het best aansluit bij hun behoeften. Hiermee geven ze aan dat het niet aan de overheid is om te bepalen welke technologie moet worden geprivilegieerd of verboden
.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
Gouden Giro
Een garantie op heel wat punten: Tadej Pogacar mikt dit jaar op dubbel Giro-Tour
Er staat dit seizoen geen maat op Tadej Pogacar (25). De Sloveen verschijnt dan ook als topfavoriet aan de start van de Ronde van Italië en lijkt een zekerheid voor jouw Gouden Giro-ploeg. In juli wil Pogacar ook nog zijn derde eindzege in de Ronde van Frankrijk op zak steken. -
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerKarl Van der Zande