Bestuurders bedrijfswagen betalen volgend jaar minder belastingen
De gespecialiseerde website FLEET.be kon alvast de nieuwe CO2-referentiewaarden inkijken die gebruikt zullen worden voor de berekening van het VAA. Deze stijgen, waardoor de belasting voor de bestuurders meer dan waarschijnlijk zakt.
Voor wie het niet weet: bestuurders van een bedrijfswagen betalen een belasting om hun wagen ook privé te mogen gebruiken, het zogenaamde Voordeel Alle Aard (VAA). Deze belasting wordt berekend op basis van de cataloguswaarde van het voertuig, de leeftijdscoëfficiënt en de CO2-uitstoot. En net bij dat laatste element vindt een positieve verandering plaats voor de bedrijfswagenbestuurders.
Volgend jaar wordt de “referentiewaarde CO2", die wordt afgetrokken van de eigenlijke uitstoot van de wagen, immers naar boven herzien. Deze waarde is een soort gemiddelde dat gebruikt wordt om vervuilende wagens zwaarder te belasten. Deze waarde wordt berekend op basis van de gemiddelde CO2-uitstoot van de vloot en stijgt onder meer doordat wij met z’n allen meer vervuilende SUV’s gaan kopen, maar ook door de overstap van benzine- naar dieselwagens. Benzines stoten immers meer CO2 uit dan diesels.
3 of 4 gram erbij
Rijdt uw bedrijfsauto op diesel? Dan zal de CO2-referentiewaarde stijgen van 88 g/km in 2019 naar 91 g/km in 2020. Voor benzinevoertuigen stijgt deze waarde van 107 g/km in 2019 naar 111 g/km in 2020. (Plug-in) hybrides op benzine of diesel krijgen zelfde referentiewaarde als hun broeders met een gewone verbrandingsmotor. En CNG en LPG worden over dezelfde kam geschoren als benzine.
Die stijging is goed nieuws voor de bedrijfswagenbestuurders. De CO2-uitstoot van hun wagens blijf immers dezelfde. Doordat de referentiewaarde, die hiermee vergeleken wordt, stijgt, daalt hun VAA met andere woorden.
Formules
Voor de berekening van het VAA geldt de volgende formule:
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – referentiewaarde) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig.
Wagens met nuluitstoot (elektrisch of waterstof) zijn de enige uitzondering. Voor hen geldt volgende formule:
Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Let wel op: onder andere voor plug-in hybrides gelden nog uitzonderingen. Informeer je dus steeds goed wanneer je je VAA laat berekenen.
Voorbeeld 1
Voor een Audi A4 Avant 30 TDI (diesel, 103 gram CO2 en prijs 40.300 euro) betaal je nu 2.314 euro per jaar door de formule:
40.300 euro x [5,5 + ((103 gram werkelijke CO2-uitstoot – 91 gram referentiewaarde) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt (= 1 voor een nieuwe wagen).
Met de vorige referentiewaarde was dit bedrag nog 2.418 euro per jaar.
Voorbeeld 2
Voor een BMW 5 Reeks (benzine, 127 gram en prijs 51.250 euro) betaal je nu 3.188 euro per jaar door de formule:
51.250 euro x [5,5 + ((127 gram werkelijke CO2-uitstoot – 111 gram referentiewaarde) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt (= 1 voor een nieuwe wagen).
Met de vorige referentiewaarde was dit bedrag nog 3.294 euro per jaar.
Let op
De referentiewaarden werden nog niet in het Staatsblad gepubliceerd, maar deze cijfers werden aan de redactie van FLEET.be wel bevestigd. Ook op het minimum VAA is het nog even wachten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
17
Criminelen frauderen met QR-codes: “Klanten tot 300 euro kwijt”
Bij de laadpalen van EnergyVision kan je niet meer betalen door een QR-code te scannen. Het bedrijf heeft de functie afgesloten nadat criminelen ze hadden overplakt met stickers die je doorstuurden naar een valse website. Wie betaalde, is 300 euro kwijt. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Tamsyn
Stefanie van Dijk
Hilde Peeters
An Vanden Bossche