HET DEBAT. Moeten vrachtwagens uit bebouwde kom geweerd worden? Dit is jullie mening
Het verkeer eiste woensdag een zware tol: maar liefst drie keer werd een zwakke weggebruiker het slachtoffer van een dodehoekongeval. In Aalst stierf de 11-jarige Celio. In Merksem raakte een fietser zwaargewond en in Brugge kwam een 77-jarige onder een vrachtwagen terecht. Tijd om vrachtwagens uit de bebouwde kom te weren? Eerst kwamen onze experts aan het woord. Nu is het jullie beurt: dit zijn de boeiendste reacties.
Eva Vandenbon: Ik snap niet dat anno 2019 het probleem van de dode hoek nog steeds niet is opgelost. Brengen extra spiegels en camera’s dan echt geen soelaas?
Kevin Eyselbergs: En wat met de bevoorrading van de winkels? Ideologisch gezien super maar praktisch is dit niet haalbaar. In het centrum moeten winkels bevoorraad worden en ook om naar het industrieterrein te gaan, kan je vaak niet anders dan door het centrum te gaan.
Het zou beter zijn als de voetgangers en fietsers ook eens oplettend zijn. Ik zie dikwijls dat fietsers zich naast een vrachtwagen plaatsen aan de verkeerslichten. Blijf daar toch gewoon achter staan, dan gebeurt er niets. Heel vaak kijken voetgangers gewoon niet meer rond. Veiligheid moet van twee kanten komen. Iedereen moet opletten en zijn gezond verstand gebruiken.
Danny van Mossevelde: Doorgaand verkeer van vrachtwagens verbieden kan niet, sluipverkeer verbieden kan wél. Wat er gebeurd is, is niet de schuld van de jongen, zijn moeder of van de vrachtwagenchauffeur. De grote schuldige hier is het stadsbestuur want deze plek had al lang aangepast moeten worden aan het zware verkeer.
Bij z’n mastodont ben je steeds de verliezende partij
Steve Claeys: Ik denk dat dit vooral een gedeelde verantwoordelijkheid is. Als zwakke weggebruiker moet je extra voorzichtig zijn en je eigen veiligheid voorop stellen. Bij z’n mastodont ben je steeds de verliezende partij.
Frank Eeckelaers: Moeten die vrachtwagens nu echt tussen 8 en 9 uur lossen? Bij ons werken ze met een tijdslot waarbij de vrachtwagen zijn plaats moet reserveren. Het bedrijf kan dus gemakkelijk het tijdslot tussen 8 en 9 uur sluiten. Het ligt hier niet aan de chauffeurs, maar aan de interne organisatie van het bedrijf zelf.
Annie Broeckx: Het zijn de vrachtwagens die zich in steden aan de verkeersregels houden. De fietsers en de voetgangers gedragen zich als cowboys. Fietsers rijden de voetgangers omver op het voetpad en kennen op de weg niet eens de voorrangsregels. De gepamperde voetgangers lopen door het rood licht, steken de straat over zonder op te kijken en dragen oortjes of een koptelefoon. Alles staat of valt met de verkeersopvoeding.
Het zijn de vrachtwagens die zich in steden aan de verkeersregels houden. Fietsers en voetgangers gedragen zich als cowboys
Julien Van Wonterghem: Je kan heel gemakkelijk vrachtwagens weren uit de bebouwde kom. Natuurlijk geen 24 uur. Maar het kan perfect om dit te doen op bepaalde uren van de dag.
Danny Mattheus: Fietsers en voetgangers moeten hun verstand gebruiken: blijf ver weg van een vrachtwagen die aan het manoeuvreren is of moet inslaan. De chauffeur kan niet alles zien, dus blijf wachten. Op die paar seconden of minuten zal het niet steken, maar je kan daarna wel weer veilig verdergaan.
Ambro Zium: Enkel vrachtwagens die ter plaatse moeten zijn, zouden door de dorpskern mogen rijden. En bedrijven die aan transport met vrachtwagens doen, zouden moeten verhuizen naar plaatsen buiten de dorpskern. Vrachtwagens horen thuis op verbindingswegen die veel ruimte voorzien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
PREMIUM
Tijd om vrachtwagens uit bebouwde kom te weren? “Verbied vrachtverkeer een halfuur voor en na schooltijd”
Het verkeer eiste vandaag een zware tol: maar liefst drie keer werd een zwakke weggebruiker het slachtoffer van een dodehoekongeval. In Aalst stierf de 11-jarige Celio. In Merksem raakte een fietser zwaargewond en in Brugge kwam een 77-jarige onder een vrachtwagen terecht. Tijd om vrachtwagens uit de bebouwde kom te weren? Verkeersexpert Kris Peeters pleit voor een verbod op vrachtwagens tijdens de schoolspitsuren. -
PREMIUM
"Genoeg is genoeg. Er moet iets veranderen"
Aalst werd gisterochtend wakker in een nachtmerrie, nadat op één van de gevaarlijkste kruispunten van de stad een 11-jarige jongen het leven liet in een dramatisch ongeval. Celio M. was op weg naar school, toen hij ter hoogte van de parking van fabriek Tereos werd gegrepen door een vrachtwagen. Hulp kon niet meer baten. Ondertussen is iedereen ervan overtuigd: "Er moet iets veranderen aan dit onveilig kruispunt." -
-
Rijbewijs van vrachtwagenchauffeur die Celio doodreed voor 15 dagen ingetrokken
-
Zijn lichaamsresten net op tijd gevonden? En wie is ex-man Hans D.? Alles wat we nu weten over de cold case van Annie De Poortere
Op 12 november 1994 verdween de toen 48-jarige Annie De Poortere in Sint-Martens-Latem. Tot zaterdagavond de Kerkstraat in de Oost-Vlaamse gemeente uit het niets werd afgezet door het parket. Wie was Annie De Poortere? Wat werd er gevonden? Wat is de rol van haar ex-man? En komt het nog tot een rechtszaak? In dit artikel vatten we samen wat we op dit moment weten. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Staking luchthaven Charleroi donderdag: tot 94 vluchten en 17.500 passagiers getroffen
-
PREMIUM114
INTERVIEW. Oud-senator Vandenberghe legt uit waarom hij vindt dat hij recht heeft op pensioen hoger dan 7.813 euro
Zeven oud-senatoren — onder wie twee Vlamingen — vechten de plafonnering van hun pensioenen aan: dat bedraagt 7.813 euro bruto per maand. Hugo Vandenberghe (CD&V), één van die twee Vlamingen, vertelt bij ons waarom hij dat doet. “Dit is als een onteigening.” -
Zieke zelfstandige is vaak voor langere tijd out dan zieke werknemer
Als zelfstandigen ziek worden, blijven ze vaker dan werknemers langdurig thuis, blijkt uit nieuw onderzoek van het Intermutualistisch Agentschap (IMA) en het Riziv. ‘De Tijd’ bericht vandaag over het onderzoek, waarvoor jarenlang 220.000 mensen werden opgevolgd. -
UPDATE160
“Media-aandacht ten koste van de leerlingen”: schooldirectie not amused na rel rond Vlaamse Leeuw
Tienen
15 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergregory steeno
Stille Stille
Dirk VL
Anne Lieshout
Karel Van Beeck