Archiefbeeld.  Het On Board Unit-registratietoestel is voor vrachtwagens wel al verplicht.
Volledig scherm
Archiefbeeld. Het On Board Unit-registratietoestel is voor vrachtwagens wel al verplicht. © photo_news

Gebiedsdekkende kilometerheffing efficiëntste manier om files te verminderen en vervuilers te laten meebetalen

Een slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing is de beste oplossing als de Vlaamse overheid een wegenheffing wil invoeren die tegelijk de files vermindert en de gebruikers en vervuilers laat meebetalen. Dat is de voornaamste conclusie uit een langverwacht onderzoek van het consortium Motivity dat maandag is vrijgegeven.

61 reacties

  • Jan Van de Velde

    4 jaar geleden
    De gebruiker betaalt!? Onzin, de gebruiker betaalt méér dan eens nl. als belastingbetaler voor de aanleg en het onderhoud van de wegen. Een vignet voor de buitenlanders is eerder aangewezen. Zij zorgen voor de overlast bij de belastingbetalers.
  • Danny Gijs

    4 jaar geleden
    Het verkeer splitsen is de enige oplossing. Vrachtverkeer tussen 18uur en 6uur. Dit is een verandering voor de arbeidsmarkt maar daar zullen de vakbonden wel tegen zijn. Doe een enquête bij de vrachtbestuurders en ik denk dat ze liever niet in de file staan. De mensen die de afhandeling moeten doen zullen met de nacht ook meer verdienen.
  • patrice nuyts

    4 jaar geleden
    Je kan natuurlijk de brandstofprijs verhogen maar dan wordt een elektrische wagen te interessant waardoor de inkomsten voor de staat dalen, en dat nooit.
  • Freddy Henslegers

    4 jaar geleden
    15 jaar geleden kwam het verkeer in Istanbul geen meter meer vooruit. Men is begonnen met een aantal autostrades aan te leggen en tunnels onder de Bosphorus. Voilà, files opgelost terwijl men hier nog altijd geld verbrast aan studiebureau's.
  • patrick Gorra

    4 jaar geleden
    Beste Lydia (OVLD) : het klimaat is wel aan de orde ! Heb je DAT nu nog niet door, of wacht je op studie erover .......