Gebiedsdekkende kilometerheffing efficiëntste manier om files te verminderen en vervuilers te laten meebetalen
Een slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing is de beste oplossing als de Vlaamse overheid een wegenheffing wil invoeren die tegelijk de files vermindert en de gebruikers en vervuilers laat meebetalen. Dat is de voornaamste conclusie uit een langverwacht onderzoek van het consortium Motivity dat maandag is vrijgegeven.
Even terug naar de vorige Vlaamse regering. Die beloofde een onderzoek naar de mogelijke invoering van een kilometerheffing voor personenwagens. Maar nog voor het consortium Motivity (bestaande uit KMPG, Transport & Mobility Leuven, Stibbe en Common Ground) zijn onderzoek kon afronden, veranderde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) het geweer van schouder en belandden de plannen voor een kilometerheffing in de prullenmand. Ook de huidige Vlaamse regering wil niet weten van een slimme kilometerheffing.
Het onderzoek zelf is nu wel vrijgegeven. Uit de studie blijkt dat de overheid best een slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing invoert als ze vasthoudt aan de voorwaarden die in 2017 vooropgesteld werden, namelijk het terugdringen van de files en het toepassen van de principes “de gebruiker betaalt” en “de vervuiler betaalt”. “Als je die doelstellingen evenwaardig wil realiseren, doe je dat best met een systeem van een gebiedsdekkende kilometerheffing”, staat in de studie.
Belastingsverschuiving
De studie toont ook aan hoe de kilometerheffing een belastingverschuiving kan mogelijk maken, een taxshift waarbij men niet langer het bezit van de wagen belast, maar wel het gebruik ervan. De heffing vervangt dan de jaarlijkse verkeersbelasting en de Belasting op Inverkeerstelling (BIV).
De studie analyseert ook een aantal scenario's waarbij de ontvangsten van de kilometerheffing gebruikt worden voor andere, flankerende ingrepen zoals een verlaging van de personenbelasting of investeringen in verkeerksinfrastructuur. Sommige van die scenario's leveren economische welvaart en extra jobs op, maar zijn tegelijk negatief voor de koopkracht van arme gezinnen. “De perfecte bijkomende flankerende maatregel bestaat niet”, luidt het.
Positieve effecten
Een kilometerheffing heeft volgens de studie ook tal van andere positieve effecten. Zo is er sprake van een daling van het aantal autoverplaatsingen en een toename van het openbaar vervoer, een daling van de uitstoot van broeikasgassen en een daling van het aantal verkeersslachtoffers. Verder werkt de heffing volgens de onderzoekers “vrij herverdelend” en is er “geen bewijs voor een algemene daling van de competitiviteit van de Vlaamse sectoren door de wegenheffing”.
Maatschappelijk draagvlak
De onderzoekers en de Vlaamse administratie erkennen dat op basis van de studie alleen nog geen wegenheffing kan ingevoerd worden. Eerst moeten bepaalde beleidskeuzes gemaakt worden. Er is ook nog “aanvullend onderzoek” nodig. De studie levert volgens de onderzoekers wel de nodige inzichten om een genuanceerd en objectief debat te voeren en op die manier te werken aan het nodige maatschappelijke draagvlak.
Over dat draagvlak is in de verkiezingscampagne voor 26 mei (en ook nadien nog) veel gezegd en geschreven. In de studie staat daarover een opvallende passage. De onderzoekers verwijzen naar de “ongecontroleerde communicatie van voor- en tegenstanders”. “Die leidde vaak tot simplificaties, halve waarheden of foute veronderstellingen”, staat er te lezen.
“Bewijst dat heffing een win-win-win kan zijn”
Oppositiepartij Groen reageert tevreden dat de studie eindelijk is vrijgegeven. Volgens fractieleider Björn Rzoska bewijst de studie dat zo’n slimme heffing een “win-win-win” kan zijn.
“Als je rekening houdt met de randvoorwaarden en bijvoorbeeld tegelijk investeert in een robuust openbaar vervoer kan de invoering van zo’n slimme kilometerheffing heel wat baten hebben. Het kan zorgen voor een vermindering van het fileleed en kan goed zijn voor het milieu”, aldus Rzoska. De Groen-fractieleider stelt voor om de studie in het parlement te bespreken en de onderzoekers uit te nodigen in de commissie.
“Niet aan de orde”
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil liever niet reageren op de onderzoeksresultaten. “Het gaat om een studie die besteld is door de vorige minister van Mobiliteit (Ben Weyts, red.). De invoering van een kilometerheffing staat niet in het regeerakkoord, niet in de beleidsnota’s en is ook niet opgenomen in de klimaatplannen. Het is dus niet aan de orde”, klinkt het op het kabinet-Peeters.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deur naar (afgeslankte) kilometerheffing staat weer op een kier
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Bart De Wever (N-VA) op verkiezingscongres: “Gedaan met Vivaldi, gedaan met hardwerkende Vlaming uit te persen en uit te lachen”
Dit jaar is Bart De Wever 20 jaar voorzitter van de N-VA. Een “voorrecht” noemde De Wever dat op het verkiezingscongres van zijn partij vandaag in Gent. N-VA wil het alternatief zijn voor een voortzetting van de huidige federale regering, die op kap van de Vlaming de begroting verder de dieperik laat ingaan. Enkel N-VA kan voor de kentering zorgen, verklaarde voorzitter Bart De Wever vandaag aan het slot van het kiescongres van zijn partij. En als de kiezer N-VA een sterk mandaat geeft, dan is De Wever bereid premier te worden. -
-
Brussel2
Drugskoerier (24) stuurt rechter verbazende brief met hartjes: “Dit heb ik nog nooit gezien”
-
Woonzorgcentra in Vlaanderen zijn vaak al heel duur en dan moet je soms nog bijbetalen voor extra’s: “1,5 euro voor wafeltje in plaats van koekje tijdens kerstdiner”
Vier van de tien duurste woonzorgcentra in Vlaanderen kregen een negatief inspectierapport. Dat schrijft ‘De Morgen’ vandaag op basis van cijfers van ouderenorganisatie Okra, die de cijfers opvroeg bij het Vlaams Departement Zorg. Voor supplementen moet je soms nog bijbetalen. -
Leerling (15) krijgt klappen bij verlaten van school in Lier: “Ze vroegen zijn naam en dan… baf”
Een 15-jarige leerling van Campus Arthur Vanderpoorten van Atheneum Lier heeft vrijdag na schooltijd klappen moeten incasseren. Op beelden die gretig worden gedeeld is te zien hoe twee jongeren hem stampen en in het gezicht slaan. Volgens de moeder van het slachtoffer moet de stad dringend actie ondernemen om herhaling te voorkomen.Lier -
Vlaams echtpaar op Tenerife als vermist opgegeven: “Auto verdwenen, achterdeur zat niet op slot”
-
Zelfs kind van 2 jaar test positief: designerdrug ‘monkey dust’ duikt in en rond Oudenaarde op
Oudenaarde, Ronse -
PREMIUM
ONZE OPINIE. “Waarom N-VA op het podium niet meer over migratie praat”
Uit alle peilingen blijkt dat het één van de twee grote thema’s is voor deze verkiezingen: migratie. En toch zweeg N-VA -op één zin na- volledig over het onderwerp op haar congres. “Het wordt de beslissende gok van deze verkiezingscampagne”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Is Bart De Wever sterk genoeg om van ‘de hard werkende Vlaming moet meer geld overhouden’ de inzet te maken? En in één adem ‘dat andere thema’ én het Vlaams Belang in de schaduw te zetten?” -
Onrust bij VRT: vakbonden willen hoorzitting met CEO in Vlaams Parlement
Vakbonden ACV en ACOD bij de VRT willen dat de CEO van de openbare omroep, Frederik Delaplace, in het Vlaams Parlement vragen van parlementsleden gaat beantwoorden. Dat zeggen ze in een brief aan de leden van de raad van bestuur van de VRT. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
61 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Van de Velde
Danny Gijs
patrice nuyts
Freddy Henslegers
patrick Gorra