Aalst voert beperking aantal ton in na dodelijk ongeval

© lds

In Aalst beslist het stadsbestuur om een tonnagebeperking in te voeren na een dodelijk ongeval met een 11-jarige scholier.

km

Op werkdagen zullen tussen 7.30 en 8.30 uur en tussen 15.30 en 16.45 uur geen vrachtwagens van meer dan 3,5 ton worden toegelaten in het stadscentrum. Op woensdagen geldt het verbod van 12 tot 13 uur.

Een tonnagebeperking die in het mobiliteitsplan van schepen Jean-Jacques De Gucht (Open VLD) was voorzien, wordt met de beslissing van het schepencollege versneld ingevoerd. Het globale verkeerscirculatieplan moet ook zo snel mogelijk worden geïmplementeerd, klinkt het maandag.

Groen-fractieleider Lander Wantens is tevreden met de beslissing en de belofte dat die gehandhaafd zal worden. Wel vraagt de partij om het verbod niet enkel in het centrum van Aalst in te voeren, maar ter hoogte van alle schoolomgevingen in de omgeving van Aalst.

Realpolitik

Vorige week woensdag omstreeks 8 uur ’s ochtends sloeg het noodlot toe aan de parking van zetmeel- en glucoseproducent Tereos Syral in hartje Aalst. Onderweg naar school belandde de elfjarige Celio er onder de wielen van een vrachtwagen die de parking op wilde rijden. Zijn broer en zus konden net op tijd wegspringen, hijzelf overleefde de klap niet.

N-VA-burgemeester Christoph D’Haese kwam snel onder vuur te liggen omdat hij de verkeersveiligheid ‘niet verzoenbaar met het economisch verkeer’ noemde. ‘Ik ben op dat vlak een realpolitiker’, zei burgemeester D’Haese. Dat betekende zo veel als niets doen.