Direct naar artikelinhoud
Verkeer

Vlaamse studie: ‘Kilometerheffing is beste optie’

Aanschuiven op de Antwerpse Ring. Lost een kilometerheffing dat op?Beeld Photonews

Een slimme kilometerheffing over heel Vlaanderen is de beste optie om de files te verkleinen en de verkeerskosten te laten dragen door wie effectief met de auto rijdt. Dat is de conclusie van een langverwachte studie die door de vorige Vlaamse regering besteld werd.

Het tijdelijke consortium Motivity – met onder andere onderzoekers van Transport & Mobility Leuven  – onderzocht in opdracht van de Vlaamse regering een alternatieve wegenbelasting voor personenwagens. Drie uitgangspunten waren cruciaal: de filedruk moet omlaag, de gebruiker betaalt en de vervuiler betaalt. Nu betalen stilstaande wagens evenveel verkeersbelasting als voertuigen die de hele dag rondrijden. De belasting moest ook budgetneutraal zijn voor de overheid. Concreet was het de bedoeling de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling te vervangen door een nieuwe taks die evenveel opbrengt.

Het resultaat van de studie is duidelijk. De beste optie om die doelen te bereiken is een kilometerheffing over het hele Vlaamse grondgebied. De taks moet daarnaast ‘slim’ zijn, met tarieven die verschillen per gebied of naargelang het tijdstip. Zo wordt het mogelijk verplaatsingen tijdens de spits of op filegevoelige plaatsen te ontmoedigen. Concrete aanbevelingen voor tarieven per kilometer doet de studie niet.

De politieke relevantie van de studie is beperkt. Al onder de regering-Bourgeois, die de studie nochtans bestelde, werd de kilometerheffing naar de prullenmand verwezen. De nieuwe Vlaamse regering wil er evenmin van horen. “Dit verandert niks”, valt te horen bij de woordvoerder van minister-president Jan Jambon (N-VA). De studie is nuttig, klinkt het, maar de kilometerheffing blijft tot nader order een afgesloten hoofdstuk.