“Facebook weigert advertenties van Vlaamse social profits”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

“Facebook weigert met de regelmaat van de klok advertenties van social profits”, zegt Wim Van de Voorde, Vlaams coördinator van de hulplijn 1712, aan Belga. Filmpjes over de werking van de hulplijn, nochtans zonder expliciete inhoud, worden steeds geweigerd. Ook andere Vlaamse non-profitorganisaties blijken slechts met moeite te kunnen adverteren op Facebook.

Hulplijn 1712 – die vooral oproepen over kindermishandeling krijgt, gevolgd door partnergeweld, geweld tegen volwassenen en vechtscheidingen – wilde in het kader van een campagne, “1712-dag” die dinsdag plaatsvindt, een filmpje verspreiden via Facebook. Dat is namelijk zeer kosteneffectief en bereikt veel mensen, aldus 1712.

In het filmpje wordt de werking van 1712 uitgelegd en licht een hulpverlener die toe. Er is geen geweld of expliciet taalgebruik in te bespeuren, toch werd de advertentie door Facebook geweigerd.

(Lees verder onder de video)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Geweld tegengaan vs. geweld

Een eerder filmpje van de organisatie waarin enkel een hand met een vingerpop is te zien, werd ook geweigerd.

De organisatie krijgt telkens een automatisch antwoord van Facebook, waarin wordt verwezen naar het reclamebeleid. Adverteerders kunnen na een weigering vragen om een tweede herziening, waarbij wordt gevraagd om het verweer ook te beargumenteren. Ook al meldt 1712 dat het om een officiële hulplijn van de Vlaamse overheid gaat en het een maatschappelijke rol moet spelen, werden de advertenties zelfs na de herziening geweigerd.

Volgens 1712 maakt Facebook geen onderscheid tussen inhoud met geweld en inhoud die geweld wil tegengaan. “Nochtans hebben wij een grote maatschappelijke opdracht”, zegt Van de Voorde. 1712 staat zelfs in het Vlaams regeerakkoord vermeld, benadrukt hij.

Het algoritme van Facebook blijkt moeilijk te doorgronden. Zo heeft 1712 een tijdje geleden een andere video als advertentie willen plaatsen. Na het woord “kindermishandeling” in de bijbehorende tekst te vervangen door het woord “geweld”, raakte de advertentie er wel door.

Wel politiek nepnieuws

Andere social profitorganisaties kampen met hetzelfde probleem, zegt Van de Voorde, die er zelf enkele contacteerde. Zo werden de advertenties van Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) of Sensoa, het expertisecentrum voor seksuele gezondheid, ook regelmatig geweigerd.

“Hoe kan het dat politieke advertenties met nepnieuws niet worden geweerd, en wij wel?”, vraagt Van de Voorde zich af. “Amerikaanse puriteinse normen zijn duidelijk steeds meer van kracht in Europa”, klinkt het nog.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen