Charlie Magazine stopt er helemaal mee

© Instagram Charlie Magazine

Eind oktober kondigde Charlie Magazine het einde van hun papieren magazine aan. Nu kondigt het magazine aan ook te stoppen met hun online verhaal. “Vandaag moeten we met veel spijt in ons hart, echt afscheid nemen. Maar we hebben het toch maar mooi gedaan.”

De vele besparingen in het medialandschap zijn Charlie te veel geworden. Ook hun partners en adverteerders uit de socioculturele sector moeten heel wat besparen en de beslissing die minister van Media Benjamin Dalle eind november nam, kwam hard aan. Hij schafte het Vlaams Journalistiek Fonds af. Dat werd in 2018 opgericht voor een ‘toekomstgerichte ondersteuning van onafhankelijke journalistiek’.

“Na lang beraad hebben we met de redactie dan ook besloten om, met veel spijt in het hart, eind dit jaar ons online magazine stop te zetten. De inkomsten van onze abonnees zijn niet voldoende om onze werking te garanderen. We willen ook niet inboeten aan kwaliteit of onze redacteurs vragen om gratis te werken. Daarom nemen we liever in schoonheid afscheid dan stilletjes uit te doven”, schrijven ze in een mededeling. “Een onafhankelijk medium uitbouwen zonder structurele steun van een grote partner of van de overheid, is in Vlaanderen vandaag quasi onmogelijk. We hebben overal aangeklopt, maar als zelfs de minister van Media de meerwaarde niet inziet van meerstemmigheid in het medialandschap, dan houdt het op.”

2.000 reportages

Charlie werd vijf jaar geleden uit de grond gestampt en werd al snel door heel wat mensen gelezen. De redactie is daarom erg fier op wat ze gepresenteerd hebben. “We hebben het toch maar mooi gedaan. We willen iedereen bedanken die dit mee mogelijk heeft gemaakt en die voor en achter de schermen aan ons verhaal heeft meegewerkt. Samen maakten we 10 dikke bookzines, gaven we meer dan 100 auteurs, fotografen en illustratoren een platform en schreven we meer dan 2.000 reportages, opinies en interviews.”

Ook aan onze lezers die onze verhalen deelden en ons constructieve reacties toestuurden. Allereerst de meer dan 2.000 abonnees en 50.000 volgers op sociale media. Samen zorgden jullie ervoor dat we vier miljoen online lezers bereikten.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen