Pantservoertuig Pandur Belgisch Leger
Volledig scherm
Pantservoertuig Pandur Belgisch Leger © RV

31 miljoen euro aan upgrades maakt pantservoertuigen Belgisch leger “compleet onbruikbaar”

De verkenningstroepen van de landcomponent zitten in de problemen. Hun 38 Pandur-pantserwagens ondergaan momenteel een upgrade van ruim 31 miljoen euro, maar dat maakt de pantservoertuigen “compleet onbruikbaar”. “Al wie groter is dan 1,70 meter kan er niet in of uit, en de bestuurder kan niet eens aan de pedalen", klinkt het. De Pandur werd in 2008 omgebouwd tot verkenningsvoertuig, maar kon nog geen enkele verkenningsopdracht uitvoeren door problemen.

172 reacties

  • Anja Vervloet

    4 jaar geleden
    "De besturing en de remmen werken niet naar behoren"...??? Was de upgrade van deze voertuigen nu net niet bedoeld om o.a. het probleem met de remmen aan te pakken? Even ter herinnering, in 2007 lieten 3 militairen (waaronder mijn echtgenoot en tevens chauffeur van het bewuste voertuig) het leven bij een ongeval met een Pandur in Libanon... oorzaak: "defecte remmen"!!!
  • Brocatus Herman

    4 jaar geleden
    Dit nieuws is echt wel grappig! Laat ons een paar bedenkingen maken...Toen ik legerdienst moest doen,moest men minimaal 1 meter 70 zijn.Wil het toeval toch,dat een soldaat van 1m70 niet in zo'n voertuig kan zeker.Dus moet ik concluderen dat er in het leger wellicht kunstenaars moeten zitten die beroep mogen doen op hun artistieke vrijheid.Kunst hoeft op geen enkel moment functioneel te zijn.En zodoende begrijpen we met ons allen dat de artistieke wereld een gedeelte van hun subsidies moesten inl
  • Helga Dom

    4 jaar geleden
    Dat ze dan maar eens , door dat extra geld te verspillen , uitsluitend bij de ministers aankloppen en alleen daar met ne grote hoed rondgaan om voor zo n enorme blunder te betalen.
  • Désiré hmelers

    4 jaar geleden
    En voor zulke stommiteiten moeten wij belasting betalen!
  • Marc Spandel

    4 jaar geleden
    Een nieuw woord is uitgevonden "downgrade"!
  1. RECONSTRUCTIE. “Elke keer dat zijn vrouw ter sprake kwam, raakte Hans geëmotioneerd. Wat achter die emoties zat, wist ik natuurlijk niet”
    PREMIUM
    Zaak Annie De Poortere

    RECONSTRUC­TIE. “Elke keer dat zijn vrouw ter sprake kwam, raakte Hans geëmotio­neerd. Wat achter die emoties zat, wist ik natuurlijk niet”

    Plots was ze wég, op 12 november 1994. Was ze gevlucht, weg van man en zoon, in de greep van een psychose? Of zou haar lichaam na een wanhoopsdaad ergens in de Leiemeersen liggen? Maar niemand keek naar de andere aanwijzingen - ze was zonder paspoort vertrokken, er was een stuk tuin omgewoeld, haar man werkte elke poging om grondig te zoeken tegen. Dus bleef Annie De Poorter 30 jaar liggen waar haar man Hans D. haar had begraven. Dit is het verhaal van een web van leugens en gemiste kansen.
    Sint-Martens-Latem
  2. DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
    145

    DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheids­mar­ge bij flitscon­tro­les fors verlagen

    Verkeersinstituut Vias pleit voor kleinere marges bij flitscontroles. Ze willen dat de marge niet meer dan 3 km/u bedraagt. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is een strengere marge een goed idee? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden.