Direct naar artikelinhoud
Milieu

Einde Belgische traditie dreigt: Luxemburg wil ‘tanktoerisme’ beteugelen met hogere brandstofprijzen

Tanktoeristen in de rij voor een Luxemburgs tankstation.Beeld Hollandse Hoogte

Het einde dreigt voor een oude Belgische traditie: goedkoop tanken in Luxemburg. Het tankwalhalla wil zijn brandstofprijzen verhogen. 

Op weg naar het zuiden maken jaarlijks duizenden vakantiegangers een omweg, om in het hertogdom de tank te vullen. Niet langer: komend voorjaar verhoogt Luxemburg de accijns op zijn brandstoffen, volgens minister van Financiën Pierre Gramegna om het ‘tanktoerisme’ in het land te beteugelen. Ook Luxemburg moet zijn CO2-uitstoot terugdringen en dan helpt het niet als bijna acht op de tien liter brandstof in buitenlandse tanks verdwijnt, zoals nu het geval is, aldus het Luxemburgse statistiekbureau. 

Daar waar wordt getankt, telt de uitstoot, zegt Eric van den Heuvel van studio Gear-up, een Nederlands adviesbureau voor energietransitie. Volgens het UNFCCC, de klimaattak van de VN waaraan landen hun uitstoot rapporteren, moet de uitstoot van broeikasgassen worden toegeschreven aan het land waar de brandstof is verkocht, zegt Van den Heuvel. “Luxemburg zal alle CO2-uitstoot van deze brandstoffen op zijn nationale conto moeten schrijven.” Dus moet er minder benzine en diesel binnen de grenzen worden verkocht, wil het land zijn eigen klimaatdoelstelling (55 procent minder CO2 in 2030) halen. 

Voor de Luxemburgers zelf zijn de kosten van de verhoging te overzien: de gemiddelde automobilist is volgens Gramegna straks jaarlijks 20 euro meer kwijt aan brandstof. Maar daar staat een flink voordeel tegenover: komend voorjaar wordt het openbaar vervoer in het land gratis voor alle inwoners, en dat scheelt gemiddeld weer 80 euro.