Steinerscholen mogen van Vlaanderen eigen eindtermen niet gebruiken: “Dit schaadt de grondwettelijke vrijheid van onderwijs”
Sinds 1 september van dit jaar gelden nieuwe eindtermen voor de eerste graad secundair onderwijs. Twee steinerscholen hadden de Vlaamse overheid gevraagd om die minimumnorm niet te moeten gebruiken, zo meldt De Morgen. Die heeft dat geweigerd. ‘Dit schaadt de grondwettelijke vrijheid van onderwijs.’
Twee secundaire steinerscholen mogen hun eigen eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs niet gebruiken. Eindtermen zijn de minimumdoelen waarvan de Vlaamse overheid beslist dat leerlingen ze moeten halen. Hoe scholen die inhouden in de les behandelen, bepalen ze zelf. De facto gebeurt dat vaak door de koepels die leerplannen opstellen om scholen daarbij te helpen.
Het steineronderwijs is altijd erg kritisch geweest voor die aanpak. Volgens de scholen zijn de minimumdoelen van de overheid te gedetailleerd en te omvangrijk om hun eigen pedagogische project na te kunnen streven. De eindtermen zijn een politiek gevoelig dossier: ze staan bij uitstek symbool voor de discussie tussen koepels en staat over wie beslist wat op het schoolbord komt.
Twee secundaire steinerscholen vroegen vlak voor het begin van het schooljaar een uitzondering op die overheidsnorm. Het is niet de eerste keer dat het steineronderwijs dat doet: het vroeg al twaalf keer zo’n uitzondering aan en kreeg die ook telkens. De eerste keer dat het dat deed, in 1997, leidde de zaak uiteindelijk naar het Arbitragehof, het huidige Grondwettelijk Hof. Omdat de eindtermen onlangs opnieuw werden opgesteld voor de eerste graad, moest die uitzondering opnieuw worden aangevraagd in een zogenaamd gelijkwaardigheidsdossier.
De Vlaamse overheid besloot nu om het steineronderwijs geen uitzondering te gunnen. Ze deed dat na advies van de onderwijsinspectie en een commissie van deskundigen. “Daardoor komt ons pedagogische project onder grote druk te staan”, zegt Werner Govaerts, coördinerend directeur van de secundaire steinerscholen in kwestie. Hij vraagt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om een gesprek om een oplossing te zoeken. “Wij vrezen dat door deze beslissing de grondwettelijke vrijheid van onderwijs is geschaad.”
Het steineronderwijs heeft nu twee opties: ofwel bindt het in, en volgt het de overheidsnorm, ofwel gaat het in beroep tegen deze beslissing wat dan mogelijk weer naar het Grondwettelijk Hof leidt. Het beraadt zich over een mogelijke beslissing en wacht eerst de argumentatie van de twee commissies af.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Vernieuwing laptops dreigt schoolfactuur op te drijven
Zo’n drie jaar nadat de Vlaamse scholen laptops begonnen te geven aan alle kinderen vanaf het vijfde leerjaar zijn de eerste exemplaren aan vervanging toe. Terwijl sommige directies al bestellingen hebben geplaatst voor nieuwe exemplaren is nog niet duidelijk wie moet opdraaien voor de factuur, schrijft ‘De Tijd’ vandaag. -
Agressie tegen onderwijspersoneel neemt maar liefst met de helft toe: vijf leerkrachten langer dan honderd dagen thuis
In 2023 waren er 78 geregistreerde arbeidsongevallen door agressie tegen onderwijspersoneel. Dat is een stijging van vijftig procent tegenover de 52 gevallen in 2022. Vlaams parlementslid Karolien Grosemans (N-VA) vroeg die cijfers op bij minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Grosemans pleit voor nultolerantie en uitsluiting bij dergelijke feiten. -
-
Mijnenergie
Nieuw systeem schakelt toestel van Bosch of Siemens automatisch aan op voordeligste moment: de pro's en contra's in de kijker
-
PREMIUM9
Code rood in de klas: “Bij veel schrijnende thuissituaties voelen leerkrachten zich machteloos”
Twee op de drie leerkrachten ervaren drempels als ze in de klas aan welbevinden willen werken. Dit leert een exclusief onderzoek van de Sidekick Sam Academy. “Moeilijke thema’s mijden ze weleens, omdat ze er te weinig over weten.” Met welke uitdagingen worden leerkrachten geconfronteerd, maar belangrijker, welke tools hebben ze om hun hierin bij te staan? -
Weyts geeft scholen jaar extra om voldoende leerlingen te tellen in Grieks of Latijn: “Voorrang durven geven aan uitdagende opleidingen”
Scholen die een nieuwe richting in de klassieke talen Latijn of Grieks starten, krijgen drie in plaats van twee schooljaren de tijd om minstens vijf leerlingen te tellen. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) beslist. -
PREMIUM27
4 op de 10 scholieren vrezen ‘Big Brother’ tijdens én na de les: “We konden zelfs het computerscherm zien van leerlingen die thuis ziek zaten”
-
Financiële ingreep na 15 halve dagen spijbelen: “Het zijn niet kinderen die spijbelen, het zijn ouders die spijbelen”
-
Leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten: “Veiligheid en kwaliteit van zorg in het gedrang”
Leerlingen zijn na het zesde jaar gezondheidszorg in het secundair onderwijs niet klaar voor de arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten. Dat wijst een bevraging van de Belgische Federatie voor Zorgkundigen (BEFEZO) uit, meldt VRT NWS. Terwijl zorgkundigen steeds meer taken moeten uitvoeren, zou de kwaliteit erop achteruitgaan. BEFEZO trekt nu aan de alarmbel. -
105
Valse start voor nieuwe Vlaamse toetsen door technische problemen: “Er komt een inhaalmoment”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Vanochtend waren er al meteen technische problemen. Dat werd ons gemeld via 4040 en is aan onze redactie bevestigd door een woordvoerder van onderwijsminister Ben Weyts (N-VA). -
Onderwijsbonden gaan in mei vijf dagen actievoeren
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGino Denil
Ludwig VdB
Ronald Van Ee