Accu's van elektrische auto’s verliezen jaarlijks 2,3 procent van hun capaciteit
EV-batterijen (batterijen voor elektrische auto’s) verliezen gemiddeld 2,3 procent van hun capaciteit per jaar, zo blijkt uit de gegevens van een bedrijf dat het capaciteitsverlies heeft berekend van de accu's van 6.300 elektrische auto’s.
Het verlies loopt in het slechtste geval op tot 4,5 procent per jaar. Dat gebeurt vooral bij auto's die regelmatig gebruikmaken van zogeheten snelladers, die vooral langs snelwegen staan. Dat concludeert het bedrijf Geotab, een Canadese specialist in software voor wagenparkbeheer.
Het bedrijf kwam tot een gemiddeld capaciteitsverlies van gemiddeld 2,3 procent per jaar. Sommige auto’s, vooral de meer recente modellen, verliezen echter minder dan 1 procent per jaar. De beste strategie om je batterij gezond te houden, is volgens Geotab door ze te laden met wisselstroom en ze tussen de 20 en de 80 procent houden.
Hitte
Volgens het bedrijf is niet koude de grootste vijand van het rijbereik, maar juist hitte. Die doet lithiumcellen sneller verouderen. In warme streken loopt de levensduur sneller terug dan bij EV's die vooral opereren in een gematigd of koud klimaat. Datzelfde geldt voor auto’s die regelmatig worden opgeladen aan een krachtige snellader.
De verschillen qua automerk zijn niet groot, maar uit het onderzoek bleek wel dat de accu's van Nissan het snelst teruglopen qua capaciteit en die van Tesla het minst snel. Klik hier voor een index waar je per model kan kijken hoeveel de accu jaarlijks aan capaciteit verliest.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Waarom je volgende auto best een (plug-in) hybride mag zijn
-
-
Niet elektrisch, wel digitaal: dit is de compleet nieuwe Volkswagen Golf
-
Deze elektrische auto’s komen in 2020 op ons af
De automobielindustrie staat op een historisch kruispunt. Na een hegemonie van meer dan 120 jaar maakt de verbrandingsmotor zich stilaan op om de fakkel door te geven aan zijn elektrische opvolger, zeker nu de Europese Unie de autobouwers via de nakende CO2-quota verplicht om hun gamma in sneltempo te vergroenen. Of dat ook betekent dat 2020 de geschiedenisboeken zal ingaan als hét jaar van de elektrische doorbraak? De tijd (en de klant) zal het uitwijzen, maar de constructeurs hebben hun huiswerk duidelijk al gemaakt. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
PREMIUM
Je oude benzinewagen op rijden, of een elektrische wagen kopen: wat is groener?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
28 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCindy Velez Gutierrez
Ja Rodrigus
Anoniem
Geert Tamsyn
censor