Winstgevendheid Belgische kmo’s op hoogste niveau in 10 jaar

De winstgevendheid van de Belgische kmo’s piekte vorig jaar op het hoogste niveau in minstens een decennium. Dat blijkt uit het jaarlijkse KMO-rapport van Unizo, UCM en Graydon.

Al voor de twaalfde keer lichtten de ondernemersorganisaties en het handelskantoor de ondernemingen in ons land door. Ze deden dat op basis van cijfers over het boekjaar 2018. En sinds het einde van de financiële crisis blijkt hun situatie stelselmatig verbeterd.

Volgens Unizo-topman Danny Van Assche bleef België met 1,166 miljoen ondernemingen ‘het kmo-land van Europa’. ‘Onze kmo’s staan in voor 54 procent van de tewerkstelling en 46 procent van de toegevoegde waarde in ons land. In Europa is dat gemiddeld respectievelijk 50 en 38 procent’, aldus Van Assche.

2018 boostjaar

Eric Van den Broele van Graydon bevestigt een duidelijke tendens waarbij de gezondheidssituatie van de kmo’s verbetert. Hun schuldgraad daalt constant, ze hebben meer geld in de kassa, investeren meer en zien de rentabiliteit toenemen.

‘2018 was duidelijk een boostjaar’, besluit Van den Broele. ‘Als er binnenkort iets zou gebeuren – een crisis of een aanslag bijvoorbeeld – dan zijn de kmo’s er beter tegen bestand.’

Van den Broele wijst er wel op dat niet elke kmo een succesverhaal is. ‘Algemeen is het landschap duidelijk robuuster, maar niet alle bedrijven profiteren mee. In de horeca is nog altijd 41 procent verlieslatend, en ook 41 procent van de vrije beroepen is verlieslatend.’

Meer