Kerstmis in Amerika: de duizelingwekkende cijfers van teruggezonden online gekochte goederen

Amerikaanse consumenten zullen tijdens de feestdagen voor 41,6 miljard dollar aan goederen terugsturen naar de verzender. Dat blijkt uit een studie van commercieelvastgoedspecialist CBRE in samenwerking met Optoro, een bedrijf dat retailers helpt teruggezonden goederen te managen. Vorig jaar zonden Amerikanen in totaal voor 37 miljard dollar aan goederen terug.

Het cijfer is gebaseerd op het retourneren van 15 tot 30 procent van alle online aangekochte goederen. Mensen die in fysieke winkels spullen aanschaffen brengen gemiddeld 13 procent van hun aankopen terug.

Uit het rapport blijkt dat het totale aantal retourzendingen jaar na jaar met 10 procent toeneemt. Indien de online aankopen en de winkelaankopen worden gecombineerd, overstijgt de waarde van alle artikels waarmee Amerikanen niet gelukkig zijn de 100 miljard dollar. Een bedrag vergelijkbaar met het bbp van Slovakije. Het bbp is een maatstaf van de grootte van de economie.

1 tot 2 miljoen terugnames… per dag

Pakjesbedrijf UPS schat het aantal retourpakjes die zullen worden behandeld tijdens de eindejaarsperiode op 1 miljoen per dag, met een piek van bijna het dubbele op 2 januari.

Uit eerder onderzoek van Shopify blijkt dat 89 procent van de online shoppers gebruikmaakt van terugnamemogelijkheden. Ook werd vastgesteld dat 41 procent van de consumenten verschillende maten van een artikel bestelt. Zo kunnen ze een betere selectie maken en de overbodige maten terugsturen. 

Bovendien verwacht 80 procent van de klanten een gratis terugname. 71 procent zegt van een aankoop af te zien als er voor een terugzending betaald moet worden.

Richard B. Levine/ddp USA/ISOPIX

Retourzendingen zijn de nummer 1 stressfactor voor handelaars

Geschat wordt dat de Amerikaanse retailsector jaarlijks 50 miljard dollar in rook ziet opgaan vanwege inefficiënties bij het managen van teruggezonden artikels. Geschat wordt ook dat in totaal ruim 10 miljard overbodige verzendingen worden gemaakt. Retourzendingen zijn dan ook uitgegroeid tot de nummer 1 stressfactor voor handelaars. 

Goederen die worden teruggestuurd verliezen 20 tot 50 procent van hun waarde in een periode van 8 tot 16 weken na verkoop. Elektronica verliest elke maand 4 tot 8 procent van zijn waarde, zegt Optoro. Snelheid bij de verwerking van retourzendingen is dus cruciaal. Goederen die niet opnieuw in de eigen winkel kunnen worden verkocht, komen bij discounters terecht of worden vernietigd. Dat maakt dat jaarlijks 2,25 miljard kilo aan onverkochte goederen op de vuilnisbelt belandt.

Meer