Adidas en Beyoncé lanceren samen een genderneutrale collectie

Midden januari brengt het Duitse sportmerk Adidas een nieuwe modecollectie van zangeres Beyoncé Knowles op de markt. De samenwerking betekent ook de heropstart van Ivy Park, het modemerk van Beyoncé. Adidas benadrukt dat de nieuwe collectie genderneutraal is.

Ivy Park heeft een portfolio die schoenen, kleding en accessoires – hoofdzakelijk in kastanjebruin, oranje en beige – omvat. Ook de drie typische strepen van Adidas zijn in de meeste ontwerpen terug te vinden.

Creatieve partner

Er was eerder dit jaar al te kennen gegeven dat Ivy Park een samenwerking met Adidas zou opzetten. In april raakte immers bekend dat de zangeres creatieve partner werd van het Duitse sportmerk. De nieuwe collectie is vanaf half januari op de verkooppunten van Adidas beschikbaar. De prijzen lopen van 22 tot 225 euro.

Beyoncé startte Ivy Park drie jaar geleden als een joint-venture in samenwerking met de Britse modeketen Topshop. De Amerikaanse zangeres kocht nadien echter achter haar partner in het samenwerkingsverband uit.

Het partnership met de zangeres kadert in de inspanningen die Adidas wil doen om meer vrouwelijke klanten aan te trekken. Op het gebied van vrouwenmode loopt Adidas achter op zijn Amerikaanse rivaal Nike en zijn Duitse concurrent Puma, die tot vorig jaar kon profiteren van een samenwerking met zangeres Rihanna.

De samenwerking met Beyoncé moet ook een tegengewicht bieden voor de tanende interesse die een aantal schoenmerken van Adidas – zoals Stan Smith en Superstar – te beurt valt.

Nieuwe ontwerpen

Kasper Rorsted, de CEO van Adidas, benadrukte dat de samenwerking met Beyoncé geleidelijk zal worden uitgebreid. Daarbij zullen volgens hem op geregelde tijdstippen nieuwe ontwerpen aan het aanbod van Ivy Park worden toegevoegd.

Adidas heeft de voorbije jaren de dominantie van Nike op de Amerikaanse markt met succes kunnen aanvallen. Daarbij kon het Duitse merk profiteren van partnerships met celebrity’s als Kanye West en Pharrell Williams. Nike heeft daarentegen in China en Europa een snellere groei kunnen maken.

Meer