Los Angeles wil Uber verplichten alleen nog elektrische wagens in te zetten

Het stadsbestuur van Los Angeles bekijkt of het alternatieve taxidiensten als Uber en Lyft kan verplichten in de stad alleen nog elektrische voertuigen (EV) in te zetten. Zo wil de miljoenenstad de uitstoot van broeikasgassen terugdringen en het gebruik van EV’s aanzwengelen

In een gesprek met de Britse zakenkrant Financial Times zegt burgemeester Eric Garcetti dat de stad de bevoegdheid heeft om autodelen te reguleren. De maatregel zou de stad volgens hem ook op weg zetten om tegen 2050 CO2-neutraal te worden.

Garcetti is sinds 2013 burgemeester van Los Angeles en sinds deze maand voorzitter van de C40, een netwerk van megasteden die samen de klimaatwijziging willen bestrijden. Hij richtte ook de ‘Climate Mayors’ groep op in de VS, een vereniging die 483 burgemeesters groepeert die zich inzetten voor een klimaatvriendelijk beleid.

De stad publiceerde in april zijn ‘Green New Deal’, waarin staat te lezen dat tegen 2036 ruim 80 procent van alle elektriciteit uit hernieuwbare bronnen moet komen. Ook wordt geld vrijgemaakt om de stad te voorzien van bijkomende elektrische autobussen en de stadsdiensten van meer elektrische wagens. De stad krijgt ook de eerste elektrische brandweerwagen in de VS.

Gevolgen voor Uber en Lyft zijn enorm

Indien Garcetti zijn plannen doorzet zijn de gevolgen voor bedrijven als Uber en Lyft enorm. Het huidige model steunt op chauffeurs die een eigen of gehuurde wagen ter beschikking stellen. Dat zijn nog altijd grotendeels wagens met een brandstofmotor, gewoon omdat elektrische voertuigen te duur zijn.

Steden krijgen steeds meer macht

Uber heeft nog niet op het bericht gereageerd, maar zal ook in de toekomst ongetwijfeld geconfronteerd worden met de toenemende machtsconcentratie van politici in steden. Volgens Garcetti hadden steden nooit meer macht dan vandaag. ‘We maken wetten, we creëren jobs, we zorgen voor zuivere lucht en zuiver water, we staan in voor havens en luchthavens, we trekken investeringen aan en co-financieren infrastructuur. Steden moeten de planeet redden of ze zullen hebben gefaald. Ik wil het eerste realiseren.’

Los Angeles: City of… cars

Uit een studie van het Texas Transportation Institute blijkt dat Los Angeles het meeste fileleed van de Verenigde Staten te verwerken krijgt met 33 van de 100 meest problematische verkeersknooppunten in het ganse land. Wie tijdens de piekuren reist verliest jaarlijks 72 uur in files, een Amerikaans record.

https://youtu.be/Bp1uLeExGyE

70 procent van de mensen zit alleen in zijn wagen; slechts 2 procent van de inwoners vertrouwt op het openbaar vervoer. Er zijn meer wagens in Californië dan er inwoners zijn in eender welke andere Amerikaanse staat. De staat Californië – de vijfde economie ter wereld– consumeert met 37 miljoen inwoners een gigantische hoeveelheid olie.

Een derde van de totale oppervlakte van Los Angeles County bestaat uit snelwegen. Het budget van de Los Angeles County Transportation Commission (LACTC), het orgaan dat de snelwegen beheert, is groter dan het budget van de stad waaronder ze ressorteert.

Meer