Direct naar artikelinhoud
Nederland

Nederland wil af van bijnaam ‘Holland’ (en heeft daar 200.000 euro voor over)

Nederland wil af van bijnaam ‘Holland’ (en heeft daar 200.000 euro voor over)
Beeld Photo News

Hup, Holland, hup? Niet als het van de Nederlandse overheid afhangt. Het land maakt in 2020 werk van een nieuw imago: weg met het oranje tulpenlogo, én met de bijnaam ‘Holland’.  

Geografisch gezien beslaat Holland enkel de regio rond Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Haarlem. Maar in het buitenland is de naam Holland bekender dan Nederland. 

Helaas roept die bijnaam volgens de overheid te veel clichébeelden op - van klompen, tulpen, molens en wiet - en is dat niet waar Nederland voor staat. Volgens minister van Economie Eric Wiebes heeft Nederland de meest competitieve economie in Europa en is het land sterkhouder op het vlak van innovatieve oplossingen voor technische en sociale uitdagingen. 

En dus moet de naam ‘Holland’ verdwijnen. Vanaf januari wordt ze geschrapt van al het officiële lectuur- en marketingmateriaal. Bedrijven, ambassades, ministeries en universiteiten zullen vanaf dan enkel nog de echte naam van het land mogen gebruiken.

De maatregel maakt deel uit van een volledige rebranding, waar Nederland 200.000 euro voor over heeft. Zo moest ook de tulp in het oude logo eraan geloven en plaatsmaken voor de letters NL. Al verdwijnt de tulp niet helemaal, want de twee letters vormen samen een bloem.

Duurzamer toerisme

De toeristische sector begon het land 25 jaar geleden te promoten met de bijnaam ‘Holland’. Toeristen kunnen voorlopig nog terecht op de website Holland.com, een officiële website van de Nederlandse overheid. Maar niet meer voor lang. Nederland organiseert in 2020 het Eurovisiesongfestival, en wil die gelegenheid aangrijpen om de nieuwe naam in de markt te zetten.

De nieuwe strategie focust daarnaast ook op duurzamer toerisme door in te zetten op langere verblijven die verder gaan dan Amsterdam. In mei maakte het land nog bekend niet meer actief promotie te voeren voor Nederland als een toeristische bestemming, omdat steden en attracties overbelast raakten.