Mythe of werkelijkheid: slijten de banden van elektrische wagens meer?
Er heersen heel wat mythes over elektrische wagens. Zo zou er meer CO2 uitgestoten worden bij hun bouw en verslijten hun banden sneller. Maar klopt dat laatste wel?
De elektrische wagen verschilt flink van de wagens waar we vandaag mee rijden. Vooral de aandrijflijn verschilt fundamenteel. Dat brengt – bovenop de nuluitstoot tijdens het rijden – enkele voordelen met zich mee. Lagere onderhoudskosten bijvoorbeeld, omdat een stekkerwagen over minder slijtageonderdelen beschikt dan zijn vriendjes met traditionele verbrandingsmotor. Toch zijn er nog wat vraagtekens omtrent dat onderhoud. Met name over de banden. Deze zouden sneller verslijten dan die van wagens met een benzine- of dieselmotor. Maar is dat wel zo?
Onze collega’s van Autoblog gingen ten raden bij Mobility Service Nederland (MSN). Dat is een bedrijf dat naast een regulier wagenpark ook over een grote vloot elektrowagens beschikt, waardoor een goede vergelijking mogelijk is.
Grote verschillen
Meteen wordt duidelijk dat er heel wat verschillen zijn tussen de verschillende elektrische wagens in de vloot van MSN. Auto’s als de Kia e-Niro, de Hyundai Kona Electric en de Renault Zoe kennen weinig slijtage aan de banden. Dit heeft te maken met het feit dat deze modellen relatief harde banden hebben. Het rijgedrag zal er niet leuker op worden, maar dit harder Eco-rubber gaat wel langer mee. Renault heeft zelfs speciale banden laten ontwikkelen voor de ZOE. De slijtage is daardoor niet gek veel anders dan die van een benzine- of dieselauto.
De elektrische Volkswagen Golf en de Tesla’s in het wagenpark vreten dan weer wel banden. Hiervoor haalt MSN vooral het rijgedrag aan. Tesla’s kunnen ontzettend hard accelereren. Dat is leuk, maar vraagt ook veel van de banden. Zeker omdat elektrische wagens door de band genomen een pak meer wegen dan hun collega’s met klassieke verbrandingsmotor. En dat al het vermogen van een elektrische motor meteen beschikbaar is en aan de wielen wordt doorgegeven, doet er ook geen goed aan.
Conclusie
De conclusie van MSN en Autoblog is dat de banden van EV’s sneller kunnen slijten door hun hogere gewicht, het flinke vermogen van sommige modellen en het feit dat het enorme koppel al meteen beschikbaar is. Anderzijds hebben elektrische wagens een betere tractie, wat dan weer positief is voor je banden.
Stekkerwagens hebben met andere woorden heel wat eigenschappen die de bandenslijtage de hoogte in kunnen jagen. Maar of dat ook echt gebeurt, hangt grotendeels af van … je eigen rechtervoet!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerStephan Priem
Hans Schoen
Alan Janssen
Stefaan Manssens
Jan Verplancken