Mythe of werkelijkheid: slijten de banden van elektrische wagens meer?
Er heersen heel wat mythes over elektrische wagens. Zo zou er meer CO2 uitgestoten worden bij hun bouw en verslijten hun banden sneller. Maar klopt dat laatste wel?
De elektrische wagen verschilt flink van de wagens waar we vandaag mee rijden. Vooral de aandrijflijn verschilt fundamenteel. Dat brengt – bovenop de nuluitstoot tijdens het rijden – enkele voordelen met zich mee. Lagere onderhoudskosten bijvoorbeeld, omdat een stekkerwagen over minder slijtageonderdelen beschikt dan zijn vriendjes met traditionele verbrandingsmotor. Toch zijn er nog wat vraagtekens omtrent dat onderhoud. Met name over de banden. Deze zouden sneller verslijten dan die van wagens met een benzine- of dieselmotor. Maar is dat wel zo?
Onze collega’s van Autoblog gingen ten raden bij Mobility Service Nederland (MSN). Dat is een bedrijf dat naast een regulier wagenpark ook over een grote vloot elektrowagens beschikt, waardoor een goede vergelijking mogelijk is.
Grote verschillen
Meteen wordt duidelijk dat er heel wat verschillen zijn tussen de verschillende elektrische wagens in de vloot van MSN. Auto’s als de Kia e-Niro, de Hyundai Kona Electric en de Renault Zoe kennen weinig slijtage aan de banden. Dit heeft te maken met het feit dat deze modellen relatief harde banden hebben. Het rijgedrag zal er niet leuker op worden, maar dit harder Eco-rubber gaat wel langer mee. Renault heeft zelfs speciale banden laten ontwikkelen voor de ZOE. De slijtage is daardoor niet gek veel anders dan die van een benzine- of dieselauto.
De elektrische Volkswagen Golf en de Tesla’s in het wagenpark vreten dan weer wel banden. Hiervoor haalt MSN vooral het rijgedrag aan. Tesla’s kunnen ontzettend hard accelereren. Dat is leuk, maar vraagt ook veel van de banden. Zeker omdat elektrische wagens door de band genomen een pak meer wegen dan hun collega’s met klassieke verbrandingsmotor. En dat al het vermogen van een elektrische motor meteen beschikbaar is en aan de wielen wordt doorgegeven, doet er ook geen goed aan.
Conclusie
De conclusie van MSN en Autoblog is dat de banden van EV’s sneller kunnen slijten door hun hogere gewicht, het flinke vermogen van sommige modellen en het feit dat het enorme koppel al meteen beschikbaar is. Anderzijds hebben elektrische wagens een betere tractie, wat dan weer positief is voor je banden.
Stekkerwagens hebben met andere woorden heel wat eigenschappen die de bandenslijtage de hoogte in kunnen jagen. Maar of dat ook echt gebeurt, hangt grotendeels af van … je eigen rechtervoet!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
61
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
-
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerStephan Priem
Hans Schoen
Alan Janssen
Stefaan Manssens
Jan Verplancken