Elektrische scooters dreigen een nieuwe zeepbel te worden

De sector van elektrische scooters heeft dit jaar een recordbedrag aan investeringen ontvangen. Maar analisten vrezen dat al die bijkomende middelen zullen uitmonden in een zeepbel, die de industrie zwaar onder druk zou kunnen zetten. Dat zegt een onderzoek van het studiebureau PitchBook voor de Britse krant The Telegraph.

‘Risicokapitaal heeft dit jaar voor meer dan 1 miljard euro middelen geïnvesteerd in startups die zich specialiseerden in de verhuur van elektrische scooters,’ zegt Matthew Field, technologiespecialist bij The Telegraph.

Bird en Lime

‘Die investeringen bereikten zowel in Europa als de Verenigde Staten nieuwe recordniveaus,’ aldus nog Field. ‘Tegelijkertijd groeit bij experts de vrees voor een opkomende zeepbel.’

‘In de Verenigde Staten is dit jaar voor bijna 800 miljoen euro risicokapitaal geïnvesteerd in platformen voor de verhuur van elektrische scooters. Twee jaar geleden bedroeg dat bedrag minder dan 60 miljoen euro. In Europa was er op een jaar tijd sprake van een verdubbeling tot nagenoeg 375 miljoen euro.’

Het investeringspakket werd door Amerikaanse startups gedomineerd. Bird, een bedrijf uit Santa Monica, haalde in oktober een bedrag van ruim 245 miljoen dollar op. Lime, een sectorgenoot uit San Francisco, kon in februari melden bij investeerders meer dan 275 miljoen dollar te hebben verzameld.

Bird kreeg onder meer de steun van Sequoia, terwijl Alphabet een van de investeerders achter Lime bleek. Daarnaast hebben ook een aantal Europese startups honderden miljoen euro verzameld. Bedoeling was met dat geld de Amerikaanse concurrentie het hoofd bieden. Onder meer het Nederlandse Dott, het Zweedse Voi en de Duitse bedrijven Circ en Tier klopten met succes bij investeerders aan.

Unicorn

‘Inmiddels hebben bedrijven zoals Bird en Lime een beurswaarde van meer dan 1 miljard dollar,’ zegt Field. ‘Nochtans hebben beide ondernemingen honderden miljoenen dollar verliezen geboekt.’

‘Bovendien komt er ook kritiek op het gebruik van de elektrische scooters, die immers vaak op willekeurige en storende locaties in de steden worden achtergelaten. Daarnaast rijzen er ook vragen over de duurzaamheid van de scooters. Op sociale media zijn talloze foto’s van kapotte of vernielde elektrische tweewielers geplaatst.’

Een waarschuwing is de instorting begin december van het Texaanse bedrijf Unicorn. De onderneming had op sociale media grote – vooral dure – campagnes gelanceerd om klanten te werven. Unicorn diende echter zijn activiteiten te staken zonder één scooter te hebben kunnen leveren.

Meer