AFP or licensors

Van ziekenhuis rechtstreeks naar kerkhof: begraven worden is een luxe in het door crisis geplaagde Argentinië

In Argentinië woedt de economische crisis zo hard dat een begrafenisplechtigheid en het onderhoud van de graven luxe geworden zijn. Begrafenisondernemers spelen erop in door alsmaar goedkopere diensten aan te bieden: van het ziekenhuis rechtstreeks naar het kerkhof.

Het Zuid-Amerikaanse land Argentinië maakt zijn ergste economische crisis door sinds 2001. Zowat 40 procent van de Argentijnse bevolking leeft momenteel onder de armoedegrens. En dat laat zich ook voelen op het einde van het leven. Heel wat Argentijnen hebben geen geld om een begrafenisplechtigheid te betalen of een graf van een naaste te onderhouden.

Ze moeten hulp vragen aan familieleden of geld lenen. "Sommigen komen betalen met dollars die ze opzij gehouden hebben of onder hun matras gespaard hebben", vertelt Juan Tapia, een Argentijnse begrafenisondernemer uit Buenos Aires, aan het Franse persagentschap AFP. "Voor sommige families betekent een begrafenisplechtigheid moeten betalen dat ze een maand niet kunnen eten."

Voor sommige families betekent een begrafenisplechtigheid moeten betalen dat ze een maand niet kunnen eten

Juan Tapia, Argentenijnse begrafenisondernemer

Afhankelijk van de kwaliteit van de graftombe en de geleverde diensten, kan de factuur van een begrafenis oplopen tot 180.000 pesos (ongeveer 2.700 euro). Maar begrafenisondernemers spelen op de crisis in door alsmaar goedkopere diensten aan te bieden.

De goedkoopste dienst die Tapia's onderneming nu aanbiedt, is een crematie zonder begrafenisplechtigheid. De overledene wordt rechtstreeks van het ziekenhuis naar het kerkhof gebracht, in een simpele kist van populierenhout. Goed voor 25.000 pesos of ongeveer 375 euro. Die "directe dienst" is bij Tapia momenteel dan ook de populairste manier van begraven.

AFP or licensors

Omdat ook de jaarlijkse huur en het onderhoud van een graf een flinke duit kan kosten, kiezen steeds meer Argentijnen ervoor om zich te laten cremeren. Sommigen verkopen bijvoorbeeld ook de plek voor een urne die hun familie eerder aangekocht had. "De maandelijkse kosten zijn niet zo hoog, maar als je ze optelt bij alle andere kosten wordt het wel moeilijker", getuigt Patricia Alvarez (foto bovenaan) aan AFP.

Anderen kiezen er dan weer voor om het onkruid rond een graf van een familid zelf te wieden, in plaats van bijvoorbeeld 22 euro per maand te betalen om het door kerkhofpersoneel te laten doen. "Het is gewoon te veel", vertelt Maria.

Psychologische gevolgen

Begrafenisondernemers merken op dat de nieuwe gewoontes een gevolg zijn van de economische crisis, maar ook gewoon als maatschappelijke veranderingen beschouwd kunnen worden, die een mondiale tendens volgen. "Mensen willen een praktische oplossing."

Sommigen waarschuwen echter voor "directe diensten" van ziekenhuis naar kerkhof. "Het kan grote psychologische gevolgen hebben, omdat de naasten niet de kans krijgen om te rouwen."

AFP or licensors

Nieuwe president moet economie uit het slop halen

De economische crisis kostte enkele maanden geleden de kop van toenmalig president Mauricio Macri. De conservatieve politicus moest het bij de presidentsverkiezingen in oktober afleggen tegen de linkse kandidaat Alberto Fernández.

Macri boette het voorbije jaar enorm aan populariteit in. In 2018 moest hij nog 57 miljard dollar aan noodhulp vragen aan het Internationaal Monetair Fonds. Die noodhulp ging gepaard met een besparingsprogramma, dat volgens Macri zijn vruchten nog moest afwerpen, maar door de bevolking allerminst gesmaakt werd.

De nieuwe president moet de economie er nu weer bovenop zien te helpen. Maar niet iedereen heeft daar evenveel vertrouwen in. Zijn vicepresident is namelijk Cristina Kirchner de Fernández, zelf presidente van 2007 tot 2015. Zij staat symbool voor het "Kirchnerisme" in het land, een links-populistisch beleid. Samen met haar man Néstor Kirchner (2003-2007) was ze 12 jaar aan de macht. In 2015 moest ze echter ontslag nemen door beschuldigingen van corruptie.

Meest gelezen