Direct naar artikelinhoud
Autosector

Opgepakte autotsaar Carlos Ghosn ontvlucht Japan en duikt op in Libanon

Carlos Ghosn.Beeld AFP

Een van de opmerkelijkste geschiedenissen in de autowereld heeft een bizarre wending genomen: Carlos Ghosn, de in 2018 wegens fraude gearresteerde ex-topman van Renault en Nissan, is Japan ontvlucht. De voormalige autotsaar is per privéjet uitgeweken naar Libanon. 

In een onlineverklaring stelt Ghosn dat hij vluchtte voor een “onrechtmatige en politieke vervolging” en voor het “frauduleuze Japanse rechtssysteem”. Ghosn (65) groeide op in Libanon en heeft ook de Libanese nationaliteit. Het land heeft geen uitleveringsverdrag met Japan, waardoor de voormalige autotopman er voorlopig veilig kan verblijven.

Ghosn is na zijn arrestatie in 2018 enkele keren op borgtocht vrijgelaten en weer opgepakt, telkens op basis van nieuwe beschuldigingen. Sinds april 2019 stond hij onder huisarrest met verscherpt toezicht. Een datum voor een rechtszaak was nog niet vastgesteld. Een verdachte kan in Japan nagenoeg onbeperkt in voorarrest worden gehouden zolang er nieuwe beschuldigingen komen.

Hoe de voormalige autotopman Japan heeft kunnen ontvluchten, is onbekend. Volgens Libanese media arriveerde hij vanuit Turkije in een privéjet.

Verduistering

Ghosn werd in november 2019 opgepakt in Tokio op verdenking van verduistering bij Nissan. Hij zou miljoenen aan inkomsten verborgen hebben gehouden. Hij was op dat moment bestuursvoorzitter bij Nissan en ceo van Renault. Hij wordt beschouwd als degene die eind jaren negentig Nissan van de ondergang heeft gered en de man die van de combinatie Renault/Nissan/Mitsubishi een van de grootste autoproducenten ter wereld maakte.

Toen Goshn in 1999 door Renault naar Tokio werd gestuurd om daar orde op zaken te stellen, reorganiseerde hij het bedrijf met straffe hand. Fabrieken werden gesloten, werknemers ontslagen en bezittingen verkocht. Binnen een jaar was het bedrijf weer winstgevend. Het leverde hem na zijn aanvankelijke bijnaam ‘kostendrukker’ al snel de geuzentitel ‘Mr. Fix-it’ op. Als wonderdokter mocht hij enkele jaren geleden Mitsubishi onder handen nemen, dat na een schandaal rond het verbruik van zijn auto’s in diepe problemen was geraakt en goeddeels werd ingelijfd door Nissan.

De Braziliaans-Libanees-Franse topman geldt niet alleen als een goede manager, maar ook als een ziener. Hij was een van de eerste automagnaten die net als Tesla-baas Elon Musk het potentieel van elektrisch rijden onderkende. Hij stond aan de wieg van de Nissan Leaf, ’s werelds eerste min of meer massaal geproduceerde e-auto. Ook ontstond onder zijn leiding de verkoophausse van compacte SUV’s, auto’s die wat hoger op de wielen staan en de bestuurder daardoor een beter overzicht bieden. Nissans Qashqai was een van de eerste in het genre en werd een vaak gekopieerde verkoophit.

Ontslagen

Inmiddels loopt het een stuk minder lekker met de Frans-Japanse combinatie: Nissan zag de verkopen en de winst instorten na de onrust die de arrestatie van Ghosn had veroorzaakt. Ook tussen beide partners ontstond wrijving; Ghosn was bij zijn arrestatie immers ook nog ceo bij Renault. Hij is bij beide concerns inmiddels ontslagen.

Ghosn zegt onschuldig te zijn en wil vanuit Beiroet werken aan zijn rehabilitatie. “Ik kan eindelijk weer normaal communiceren met de media en kijk hiernaar uit.” De gevallen automagnaat beweert al langere tijd dat er sprake is van een complot tegen hem en zegt dat hij niets heeft misdaan. Zijn advocaat zei tijdens een persconferentie dat hij niets van de vlucht afwist.

Legaal

Intussen stelt het Libanese Directoraat voor Algemene Veiligheid dat Ghosn het land op legale wijze binnengekomen is en dat er dus geen reden is om hem te berechten. 

Een Japanse rechtbank heeft op verzoek van de openbaar aanklager de vrijlating van Ghosn op borgtocht herroepen. Libanon en Japan hebben geen uitleveringsakkoorden gesloten, waardoor Ghosn dus ook niet uitgeleverd zou kunnen worden door Libanon, zo meldt het Franse persagentschap AFP op basis van gerechtelijke bronnen.