Airbus is opnieuw de grootste vliegtuigbouwer van de wereld

Airbus heeft vorig jaar 863 vliegtuigen afgeleverd. Daarmee is de Europese groep voor de eerste keer sinds 2011 opnieuw de grootste vliegtuigfabrikant van de wereld geworden. Dat blijkt uit cijfers die het persbureau Reuters heeft verzameld.

Daarmee komt een einde aan het wereldwijde leiderschap van Boeing, dat geplaagd is door zware problemen bij zijn type 737 Max, dat al vele maanden een vliegverbod heeft.

Kloof

‘De ommekeer in de rangorde tussen de twee grootste vliegtuigconstructeurs van de wereld was verwacht,’ erkent Reuters. ‘Het was immers duidelijk dat de problemen met de 737 Max op de resultaten van Boeing zouden wegen. Maar de prestaties van Airbus tonen aan hoeveel afstand Boeing zal moeten afleggen om zijn verloren marktpositie terug te winnen.’

Airbus bleef ook zelf niet van problemen gespaard. Die moeilijkheden dwongen de Europese constructeur ertoe zijn productiedoelstellingen voor het voorbije jaar te verlagen. Het bedrijf raamde tussen 2 procent en 3 procent minder vliegtuigen te zullen afleveren dan was voorzien.

De herziene schattingen kwamen uit op een productie van 860 toestellen. Dat doel werd dus op de valreep gehaald. Tegenover het jaar voordien liep de productie met 7,9 procent op. Twee jaar geleden waren immers 800 vliegtuigen geleverd.

Reuters wijst erop dat Airbus de laatste dagen van het jaar bijzondere inspanningen heeft gedaan om de doelstellingen te halen. ‘Het bedrijf annuleerde de vakanties van vele werknemers en plaatste personeel tijdelijk op andere locaties,’ aldus Reuters.

‘Dat moest ervoor zorgen dat een buffervoorraad van half afgewerkte toestellen alsnog kon worden voltooid en afgeleverd. Airbus had immers belangrijke vertragingen opgelopen met de leveringen van zijn nieuwe type A321neo, dat door zijn complexe technologie meer arbeidskrachten vereiste dan beschikbaar waren. De inzet bij extra personeel kon een gedeelte van die achterstand wegwerken.’

Winstmarges

‘Dergelijke extra inspanningen verhogen de kosten en kunnen een bescheiden invloed hebben op de winstmarges van Airbus,’ zegt Reuters nog. ‘Analisten zeggen echter dat die impact grotendeels zal worden gecompenseerd door het hoge productieniveau en de sterke winstgevendheid van zijn meest populaire types.’

‘Toch hebben de problemen bij de A321neo belet dat Airbus maximaal zou hebben kunnen profiteren van de onrust rond de Boeing 737Max, die door twee fatale crashes op enkele maanden tijd aan de grond wordt gehouden.’

Boeing leverde tijdens de eerste elf maanden van dit jaar 345 vliegtuigen af. Het jaar voordien was tijdens diezelfde periode nog een productie van 704 toestellen gehaald. Boeing leverde in 2018 over het hele jaar 806 vliegtuigen af.

Meer