De Tesla Model 3 krijgt een... benzinemotor?!
Wie verzot is op een Tesla Model 3 maar elektrisch rijden nog niet meteen ziet zitten, kan binnenkort terecht bij de Oostenrijkse techneuten van Obrist. Zij voorzien de populaire EV van een compactere batterij én een bijkomende range extender op benzine, die het rijbereik richting 1.000 kilometer drijft.
Auto’s met conventionele verbrandingsmotoren die ondersteund worden door een elektromotor, sinds de doorbraak van de Toyota Prius (en de recente golf aan plug-in hybrides) is dat hybride verhaal de meesten onder ons wel genoegzaam bekend. Het omgekeerde valt veel minder vaak voor, al rustte BMW zijn elektrische i3 wel een poos uit met een bijkomende tweecilinder om de heersende autonomieangst te overwinnen. Een tijdelijk randverschijnsel in de omschakeling naar elektromobiliteit, zo dachten we. De Oostenrijkers van Obrist oordelen er duidelijk anders over, nu ze de populairste EV van het moment – de Tesla Model 3, what else? – van een bijkomende verbrandingsmotor hebben voorzien.
Het idee om een EV in hart en nieren op brandstof te doen draaien druist weliswaar in tegen alles waar Tesla voor staat, toch valt het technologische folietje van de door Obrist ‘Hyper Hybrid’ gedoopte Tesla Model 3 op z’n minst interessant te noemen. De Oostenrijkers verruilden de zware Tesla-accu (een 50 kWh-batterij weegt bijna 500 kilogram, nvdr) voor een veel compacter en dus ook lichter exemplaar (17,3 kWh en 98 kilogram), terwijl de kofferruimte vooraan werd opgeofferd om plaats te bieden aan een kleine tweecilinder-benzinemotor met 54 pk. Die laatste fungeert weliswaar uitsluitend als generator om de voor de rest volledig elektrische aandrijflijn te voeden, en komt pas in actie bij (kruis-)snelheden vanaf 65 km/u. Zuiver elektrisch zou de Model 3 slechts 100 kilometer ver raken, maar dankzij de bijkomende verbrandingsmotor ligt een autonomie van 1.000 kilometer en een verbruik van 2 liter/100 kilometer (23 g CO2/km) volgens de constructeur binnen handbereik.
Hoewel Obrist voorlopig nog over een prototype spreekt dat ‘een alternatieve kijk moet bieden op groene mobiliteit’, hoopt het bedrijf de eerste exemplaren tegen 2023 op de weg te krijgen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
Aziatische wagens zijn bezig aan een opmars op de Belgische markt. Maar verandert de keuze voor zo’n - vaak onbekend - automerk iets aan je verzekering en premie in vergelijking met een ‘klassiek’ Europees merk? Independer.be zoekt het uit. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
-
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpaul verspeelt
Geert Tamsyn
Anoniem
Anoniem
Geert Tamsyn