Filipijnse brouwer wil nieuwe luchthaven bouwen

In de Filipijnen wil brouwer San Miguel een compleet nieuwe luchthaven bouwen. De luchthaven zou worden aangelegd in Taliptip, een vissersdorp ongeveer 30 kilometer ten noorden van de hoofdstad Manilla. Ramon S. Ang, voorzitter van San Miguel, wil daar 15 miljard dollar investeren in de constructie van de tweede grootste luchthaven van de wereld.

Critici vrezen echter voor de succeskansen van het project en waarschuwen dat de bouw San Miguel in zware moeilijkheden zou kunnen brengen.

Congestieproblemen

De plannen van Ang zouden een oplossing kunnen helpen bieden voor de problemen van Ninoy Aquino International Airport. Daar wordt men met zware en chronische congestieproblemen geconfronteerd.

De luchthaven van San Miguel zou in volle activiteit 100 miljoen passagiers per jaar moeten kunnen ontvangen. Alleen de nieuwe Beijing Daxing International Airport in China zou een grotere capaciteit hebben. 

Ang benadrukt dat de luchthaven jaarlijks ook 8 miljard dollar zou bijdragen aan de Filipijnse economie en meer dan één miljoen banen zou creëren.

Bovendien zou de luchthaven het centrum worden van een gigantische retailontwikkeling. Dat gebied plant verder de aanleg van een zeehaven en industriële, commerciële en residentiële activiteiten. Het gebied zou met een expresweg langsheen de kust met Manilla worden verbonden.

Vier luchthavens

Tegenstanders waarschuwen echter dat het project veel kans op een mislukking loopt. Onder meer wijzen zij erop dat Manilla al door drie luchthavens wordt bediend. Ninoy Aquino Airport wil bovendien zijn capaciteit verdubbelen en ook de Clark Airport en Sangley Point Airport, de twee andere twee luchthavens, hebben belangrijke uitbreidingsplannen. 

De groei van de luchtvaarttrafieken is volgens experts de volgende twee decennia onvoldoende om deze vier luchthavens rendabel te laten functioneren.

Vorig jaar ontvingen de Filipijnse luchthavens in totaal 84 miljoen reizigers. Zelfs met de sterkste groeiverwachtingen is er over twintig jaar slechts sprake van 262 miljoen passagiers.

Bovendien zijn er ook vragen over de financiële mogelijkheden van San Miguel. Het bedrijf is mogelijk niet sterk genoeg om een dergelijk project te dragen.

Ten slotte hebben Philippine Airlines en Cebu Pacific, de twee belangrijkste maatschappijen van het land, een sterke samenwerking met Ninoy Aquino Airport. Een overstap naar een nieuwe luchthaven ligt niet voor de hand.

Meer