Carrefour gaat maaltijden leveren

Supermarktketen Carrefour heeft 60 procent van Dejbox gekocht. Dat is een start-up die gespecialiseerd is in de levering van maaltijden op kantoor. Het bedrijfje is actief in verschillende grote Franse steden, zo schrijft Le Figaro.

‘Deze overname, die de wens van Carrefour weerspiegelt om de leider in e-commerce voor levensmiddelen te worden, is strategisch’, zegt Amélie Oudéa-Castera aan Reuters. Zij is directeur digitale verkoop en e-commerce bij Carrefour. ‘Hiermee kunnen we investeren in het snelgroeiende segment van maaltijdbezorging met een kwaliteitsgericht aanbod dat voor iedereen toegankelijk is.’

Dejbox draaide in 2018 een omzet van meer dan 10 miljoen euro en ging richting 20 miljoen euro in 2019. De start-up levert maaltijden, die bereid worden door cateraars en partnerrestaurants, aan werknemers die in stedelijke gebieden werken. Het gaat meestal over personeel van bedrijven die zelf geen maaltijden aanbieden. Dejbox serveert ongeveer 400.000 maaltijden per maand in Lille, Lyon, Parijs, Bordeaux, Nantes en Grenoble.

Geen zelfstandige bezorgers

Carrefour maakt zich sterk dat Dejobox zich van de concurrentie onderscheidt door het feit dat de 140 bezorgers in loondienst werken. Het zijn dus geen zelfstandigen, zoals bij maaltijdbezorger Deliveroo het geval is. De supermarktketen maakt overigens geen financiële details over de overname bekend.

De supermarktgroep lanceerde in 2018 een herstelplan, waarbij één van de doelstellingen is om een omzet van 5 miljard euro via e-commerce van voeding te genereren. Dat moet al tegen 2022 het geval zijn. Daarom had Carrefour al een meerderheidsbelang verworven in de startup Quitoque. Die is gespecialiseerd in de levering van pakketten om te koken.

Meer