Welke toekomst heeft de bedrijfswagen?
Hij was al één van de hete hangijzers van de afgelopen verkiezingen. En die rol nam de bedrijfswagen begin december nog eens op, toen een nota uitlekte van toenmalig informateur Paul Magnette waarin het idee van een doorgedreven elektrificatie van het bedrijfswagenpark werd geopperd. De bedrijfswagen blijft de gemoederen beroeren. Maar welke toekomst is er voor hem weggelegd?
De bedrijfswagen neemt een prominente plaats in op onze wegen. Over de eerste elf maanden van vorig jaar bestond 57 procent van de geregistreerde voertuigen uit bedrijfswagens. Maar zijn positie wordt bedreigd. Steeds meer lijkt het erop dat de bedrijfswagen niet meer in zijn huidige gedaante zal blijven voortbestaan.
Tegen 2023 alles elektrisch?
Een volledig elektrisch bedrijfswagenpark, dan maar? Als we dat in 2023 willen verwezenlijken – de timing die Paul Magnette voorstelt – ligt er nog veel werk op de plank. In de eerste negen maanden van dit jaar werden 5.454 elektrische bedrijfswagens ingeschreven. Van alle 6.731 nieuwe e-wagens is ruim 8 op de 10 (81%) een bedrijfswagen. Het is dan ook geen toeval dat de Tesla Model 3 en de Audi e-tron de lijst van populairste e-wagens aanvoeren. Ondertussen zijn van alle 660.000 bedrijfs- en salariswagens op onze wegen er zo’n 12.000 volledig elektrisch.
Een omschakeling binnen drie jaar is dus kort dag. Enerzijds omdat het aantal modellen nogal laag ligt, anderzijds wegens een ernstig gebrek aan laadinfrastructuur. Het enige waarover we ons alvast geen zorgen moeten maken, is het feit of ons elektriciteitsnet dit aankan. Hier en daar zal wel versterking nodig zijn, maar 660.000 elektrische auto’s moet het elektriciteitsnet in principe aankunnen. Synergrid, de federatie van netbeheerders, maakt zich sterk dat het Belgisch stroomnet een scenario van 1,5 miljoen elektrische wagens de baas kan, ‘mits niet iedereen tegelijk om 18 uur de stekker inplugt’. Nieuwe softwaresystemen en de introductie van de slimme meter zullen het energieverbruik veel beter spreiden. Daardoor kunnen elektrische auto’s op rustige momenten overschotten van hernieuwbare energie bufferen en die op piekmomenten teruggeven aan het net.
Ondertussen bij de leasemaatschappijen...
Ook leasemaatschappijen zijn ondertussen volop bezig met die elektrische transitie. Daarbij ligt de nadruk op een totaaloplossing. Alphabet bijvoorbeeld ontwikkelde met AlphaElectric een uniek 4-stappenplan. Hiermee biedt het een totaaloplossing die de integratie van elektrische wagens in een wagenpark sterk vereenvoudigt. Laadpaal, laadpas en natuurlijk de elektrische wagen zelf, allemaal wordt het in rekening genomen. Zelfs huurwagens voor langere reizen wanneer een elektrische wagen niet de meest geschikte vervoersvorm is, of rijcursussen voor de bestuurders zijn mogelijk.
Allemaal op de fiets?
Kunnen we zonder de bedrijfswagen? Vanuit de regering werden er alvast twee initiatieven genomen: cash for car en het mobiliteitsbudget. Bij dat eerste ruil je je bedrijfswagen in voor een maandelijks bedrag tegen een voordelig fiscaal tarief. Wat rekenwerk leert echter dat een bedrijfswagen nog altijd voordeliger is, waardoor het aantal werknemers dat voor cash for car kiest bijzonder laag ligt. Dan wordt er meer verwacht van het mobiliteitsbudget. Hier spendeer je het budget van je bedrijfswagen binnen drie pijlers: een kleinere, ecologischere bedrijfswagen, aangevuld met zogenaamde zachte mobiliteit (fiets, abonnement op openbaar vervoer…) en tot slot een uitbetaling van het restbedrag in cash. Leasemaatschappijen zetten steeds meer in op dat mobiliteitsbudget en vervellen van een aanbieder van bedrijfswagens naar een mobiliteitsprovider. Alphabet bijvoorbeeld speelt met AlphaFlex in op het mobiliteitsbudget. Hierbij centraliseert de leasemaatschappij de volledige administratie voor de bedrijfswagens, -fietsen en de mobiliteitskaart, waardoor je uitkomt bij één coherent mobiliteitsbeleid. En daar spelen bedrijven steeds vaker op in. De groei van de bedrijfsfiets valt niet te stoppen, terwijl ook het aantal werknemers dat overstapt op het mobiliteitsbudget toeneemt. De bedrijfswagen zal met andere woorden zeker blijven bestaan, misschien in een andere vorm en zeker binnen een bredere waaier aan mobiliteitsoplossingen.
Meer info over het mobiliteitsaanbod van Alphabet vind je hier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”