Amper 0,6 procent van Belgische bedrijfswagens is elektrisch
Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens op vijf jaar tijd, zijn ze nog altijd maar goed voor slechts 0,6 procent van alle bedrijfswagens die vandaag op de Belgische wegen rondrijden. Vooral bedrijfsleiders (3 procent) rijden vaker met een elektrische bedrijfswagen rond.
Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van de gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 45.000 werkgevers.
In 2014 was een bedrijfswagen in 96 procent van de gevallen een dieselwagen. Ondertussen, in 2019, is de diesel-bedrijfswagen er met 17 procent op achteruitgegaan en is zijn aandeel gezakt tot net geen 80 procent. Dat was vooral ten voordele van de benzinewagens: waar die 5 jaar geleden nog maar 3,5 procent van de bedrijfswagens vertegenwoordigden, is vandaag 19 procent van de bedrijfswagens een benzine-versie.
Middensegment
"Bedrijfswagens zijn meestal middelgroot en die categorie van elektrische auto's zit nog altijd in het dure segment", zegt Kathelijne Verboomen van Acerta. "Daarom zijn ze niet voor iedereen een optie. De doorbraak van de elektrische bedrijfswagen zal er pas komen als het aangekondigde middensegment effectief op de markt is."
Ook de omkadering van de elektrische bedrijfswagen is nog niet rond, stelt Acerta vast. Maar de nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens voor 2020 koppelt alvast de aftrekbaarheid van de bedrijfswagenkost (auto en brandstof) aan de CO2-uitstoot. "Voor een zeer vervuilende bedrijfswagen kan de aftrekbaarheid zakken tot 40 procent. De fiscale stimulans voor elektrisch rijden neemt dus nog toe", aldus Verboomen.
Benzine, diesel, hybride of elektrisch? De keuze is niet gemakkelijk. Vul onderstaande test in zodat het je in enkele stappen een duidelijk en objectief beeld zal schetsen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
PREMIUM
Doorbraak elektrische auto zal via bedrijfswagen komen
Stijgende brandstofprijzen, meer lage-emissiezones, het besef dat het noodzakelijk is voor het klimaat: het volstaat allemaal niet om ons de traditionele auto te doen afzweren. Amper 1 op 20 chauffeurs zegt dat zijn volgende privéauto 100% elektrisch zal zijn. Bedrijfswagens zullen voor de doorbraak moeten zorgen. -
Welke toekomst heeft de bedrijfswagen?
Hij was al één van de hete hangijzers van de afgelopen verkiezingen. En die rol nam de bedrijfswagen begin december nog eens op, toen een nota uitlekte van toenmalig informateur Paul Magnette waarin het idee van een doorgedreven elektrificatie van het bedrijfswagenpark werd geopperd. De bedrijfswagen blijft de gemoederen beroeren. Maar welke toekomst is er voor hem weggelegd? -
PREMIUM
Hoe de elektrisch auto onze maatschappij zal omgooien: “Vandaag is elektrisch rijden misschien goedkoper, maar hoe is dat over twee of vijf jaar?”
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM
Kan je werkgever je verplichten over te stappen op een elektrische wagen?