Direct naar artikelinhoud
Studio Brussel

Stijn Vlaeminck presenteert nieuw StuBru-programma: ‘Wie anderen aanvalt, flikkeren we eruit’

Stijn Vlaeminck.Beeld © VRT Damon

Vanaf vandaag staat de middag op StuBru in het teken van actualiteit. Tussen 12 en 13 uur schotelt Stijn Vlaeminck een nieuwsvraag voor aan één gast én aan de luisteraars. ‘Frisse discussie zonder belerend te doen, met echte dialoog en muziek in het teken van het debat’, zo vat Vlaeminck de ambitie samen.

Het meningencircus krijgt er een nagelnieuwe act bij: De vraag van vandaag op StuBru. De zender heeft in de ochtend en ook in de avond wel al een actuaprogramma, maar blijkbaar lust de StuBru-luisteraar ook op de middag een boterham dik belegd met nieuws.

“Het is een beetje een misverstand dat onze luisteraars alleen maar piepjong zijn en enkel hippe plaatjes willen”, zegt Vlaeminck. “Gemiddeld is onze luisteraar dertig jaar en we weten dat die, maar ook de jongere luisteraars, absoluut wel in nieuws en actua geïnteresseerd zijn. Natuurlijk, alles is wel al eens gezegd. Maar ik merk ook in mijn eigen leven en vriendenkring dat we blijven behoefte hebben aan grip krijgen op de realiteit door over wat er gebeurt en in het nieuws zit uitgebreid van gedacht te wisselen.”

Al wordt het nieuwe programma niet gewoon een nieuwsbulletin, maar gaat Vlaeminck op zoek naar antwoorden en ook meningen over één vraag uit de brandende of meer latente actualiteit. ‘Heeft België nog bestaansrecht?’ zo luidt de eerste vraag vandaag alvast, een evidente verwijzing naar de slakkengang van de regeringsformatie.

Andere vragen die al op Vlaemincks lijstje staan: zorgt een lage emissiezone voor sociale uitsluiting? Praten we te weinig over seks? Moeten voetballers meer belastingen betalen? Moet de openbare omroep kleiner worden? Moet het ingrijpen in het DNA van een ongeboren kind legaal worden? Heeft klimaatactivisme nog zin?

Met één expert of iemand die nauw betrokken is bij de vraag van de dag duikt Vlaeminck in de kwestie en daarna is het aan de luisteraars, die kunnen bellen met hun eigen meningen en bedenkingen. “Ideeën genoeg, maar we leggen het nooit volledig vast”, zegt Vlaeminck. “Als er plots iets heel belangwekkends gebeurt, gooien we de boel om.”

Dalida brengt raad

Om het geheel toch te kruiden met de typische StuBru-touch, draait Vlaeminck tussendoor plaatjes die allemaal met de vraag van de dag te maken hebben. Zoals de song ‘Just like Belgium’ van Elton John of pakweg ‘Ne me quitte pas’ van Jacques Brel wanneer het zoals vandaag over het mogelijke einde van dit land gaat. “Dat is een geweldig leuke uitdaging en past bij het StuBru-motto dat wij antwoorden vinden in de muziek”, zegt Vlaeminck. “Bovendien is het een manier om nog eens voor StuBru atypische songs te draaien zoals nummers van Dalida of Will Tura.”

Los daarvan doet het programma denken aan het vroegere Hautekiet en Bij Debecker op Radio 1, waarin ook luisteraars konden inbellen over actuele kwesties. “Uiteraard is het niet de eerste keer dat een radiozender dit soort programma maakt, maar dat vind ik niet bepaald relevant”, zegt Vlaeminck. “Wij willen dit op onze manier voor ons publiek doen. Het kan dat het chaos wordt, want het zijn sowieso vragen die zeer verschillende meningen uitlokken, maar dat geeft niet”, zegt Vlaeminck. “Alle meningen kunnen en het mag vooral geen belerende prefab-radio worden.”

Vlaeminck hoopt ook te kunnen counteren wat op sociale media en vooral op Twitter gebeurt. “Daar zie je dat mensen het wel degelijk over de actualiteit willen hebben, maar dat meningen wel zeer makkelijk verpakt worden als de waarheid. Ook wordt er soms zo geschreeuwd dat discussies onmogelijk zijn”, zegt hij. “Persoonlijk vind ik dat soms misselijkmakend.”

Maar op de radio kun je niet plots verdwijnen of beginnen roepen, en ben je zowat gedwongen echt een dialoog aan te gaan. “Het zal in mijn programma geen enkel probleem zijn als mensen het oneens zijn en het is niet de bedoeling om op het einde plechtstatig met een finale conclusie te komen”, zegt Vlaeminck. “Maar wie schuimbekkend anderen aanvalt, gaat schreeuwen en niet op de bal maar op de man of vrouw speelt, zoals op Twitter zo vaak gebeurt, die flikkeren we eruit.”