Direct naar artikelinhoud
Mobiliteit

Daar is de speedpedelec: ‘Voor veel mensen als een tweede wagen’

In 2019 werden 40 procent meer speedpedelecs ingeschreven dan in 2018.Beeld RV

Het aantal speedpedelecs op de Belgische banen steeg in 2019 opnieuw fors, zo blijkt uit nieuw marktonderzoek. ‘Steeds meer mensen zien een elektrische fiets als alternatief voor een tweede wagen.’

en

Bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) van de FOD Mobiliteit zijn in 2019 liefst 13.416 speedpedelecs ingeschreven, 40 procent meer dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een marktanalyse van fietsbeurs Velofollies, waarbij de Belgische fietssector in kaart werd gebracht in samenwerking met Shimano en TRAXIO VELO. Onder meer 1.670 fietshandelaars werden bevraagd, naast alle Belgische fabrikanten, importeurs en toeleveranciers.

Met 470.000 verkochte fietsen blijft de fietsmarkt vrij stabiel in vergelijking met de vorige jaren. De helft van die verkoop is elektrisch. Binnen die helft valt vooral het stijgend aandeel speedpedelecs op, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Dat ligt intussen al op 3 procent.

“Binnen het verhaal van woon-werkverkeer worden die speedpedelecs, en in het algemeen elektrische fietsen, steeds aantrekkelijker als alternatief voor een tweede wagen. Zeker voor mensen die binnen een respectabele afstand van 20 à 45 kilometer wonen”, zegt Pieter Desmet van Velofollies. Uit de cijfers van DIV blijkt inderdaad dat de groei van het aantal ingeschreven fietsen het grootst is binnen de segmenten ‘leasing’ (+70 procent) en ‘bedrijfsaankopen’ (+44 procent).

Het aandeel elektrische fietsers verjongt daardoor ook. In 2018 was de leeftijdsgroep ‘50-60 jaar’ nog de koploper, in 2019 was dat de groep ‘40-50 jaar’ dankzij een stijging van 33 naar 42 procent. 

Dat twee op de drie elektrische fietsen een damesmodel zijn, is dan weer met een korrel zout te nemen. “Fietsen met een lage instap dragen nu eenmaal de voorkeur bij veertigplussers”, zegt Desmet. “Al is er wel een inhaalbeweging te merken bij de vrouwen.” Wies Callens, woordvoerder van de Fietsersbond beaamt: “Bij elektrische vrouwenfietsen zit er geen stang in de weg. Het is dus makkelijker om erop te stappen.”

Infrastructuur

Volgens Callens geven de cijfers sowieso slechts een indicatie van de verkoop. “Een deel van de ketens zoals Decathlon zit niet in de cijfers. Maar dat het aandeel van de elektrische fietsen onder de nieuwe fietsen blijft stijgen is een trend die nu opnieuw wordt bevestigd.”

Dat legt duidelijk ook een druk op de weginfrastructuur, zegt Callens, omdat er verschillende snelheden ontstaan op het fietspad. “Voor veilige inhaalmanoeuvres heb je dus een verbrede infrastructuur nodig”, zegt Wout Baert van Fietsberaad. “Maar dat geldt evengoed voor bakfietsen.” Uit het onderzoek FietsDNA van Fietsberaad blijkt het aandeel speedpedelecs op Vlaamse wegen nog steeds beperkt blijft tot 0,5 procent, dat van de bakfietsen is 3 procent. 

“We moeten vooral rekening houden met deze trends, en ver genoeg vooruit kijken bij nieuwe infrastructuurprojecten”, concludeert Baert. “Dat lukt nu niet altijd.”

Sterke toename aantal letselongevallen

In 2018 hebben de politiediensten in ons land 93 letselongevallen geregistreerd waarbij een speedpedelec betrokken was. Dat is een verzesvoudiging in vergelijking met de 15 letselongevallen een jaar voordien. Dat blijkt uit het antwoord van federaal minister François Bellot (MR) op een schriftelijke vraag van Barbara Pas (Vlaams Belang).

Het aantal letselongevallen steeg in 2018 sneller dan het aantal ingeschreven speedpedelecs in ons land. In 2017 werden er 4.778 van dergelijke snelle elektrische fietsen ingeschreven tegenover 9.364 in 2018. Sinds 2016 wordt zoals bekend aan speedpedelecs een specifieke kentekenplaat toegekend en is het mogelijk over cijfers te beschikken met betrekking tot het aantal inschrijvingen. Dat jaar werden er reeds 1.184 ingeschreven.

Bij de 15 geregistreerde letselongevallen in 2017 viel er één dode, twee zwaargewonden en 14 lichtgewonden. Ook in 2018 viel bij de 91 letselongevallen één dode te betreuren naast 12 zwaargewonden en 93 lichtgewonden. Nagenoeg alle letsongevallen met speedpedelecs deden zich in 2017 en 2018 voor in Vlaanderen. In 2017 was dat met alle ongevallen het geval, in 2018 met 91 van de 93.