Zijn auto’s echt goedkoper op het autosalon?
Vrijdag 10 januari werd in de Brusselse Heizelpaleizen het startsein gegeven voor het inmiddels 98e autosalon. Nog tot en met 19 januari zullen alweer zo’n half miljoen kijklustigen er de nieuwste automodellen komen bezichtigen, al wachten veel koopjesjagers ook speciaal op de salonperiode om effectief hun handtekening onder een bestelbon te zetten. Maar zijn auto’s nu echt het goedkoopst op het autosalon?
Laten we beginnen met een kleine rekenoefening. Een snelle rondvraag bij een aantal merkinvoerders leert ons dat zowat 30 procent van de jaarlijkse autoverkoop in België rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeit uit de salonperiode, waarin zowel op het autosalon als in het dealernetwerk kwistig gestrooid wordt met (verlengde) saloncondities. Als je weet dat er in ons land jaarlijks zo’n 550.000 auto’s aan de man of vrouw worden gebracht, betekent dat dat zowat 150.000 Belgen (!) op het punt staan om een nieuwe vierwieler aan te schaffen. De koopgekte rond het autosalon is een jaarlijks terugkerend fenomeen – en maakt zelfs dat het Salon van Brussel als één van de laatste Europese autosalons kan blijven overleven – maar zijn die saloncondities wel zo ‘uitzonderlijk’ als de automerken je willen doen geloven?
Neen, omdat…
Voor de Belgische automerken vormt het autosalon al jaren een perfecte graadmeter, een benchmark waarop de prognoses voor de rest van het jaar worden afgestemd. “Op het Salon kan je je jaar niet maken, maar wie zijn start mist, weet dat hij de rest van het jaar op achtervolgen is aangewezen”, zo klinkt het bij één van de standhouders. Anders gezegd: wie in november of december gaat aankloppen bij een merk dat nog wat volume goed te maken heeft, kan misschien evenveel of zelfs meer korting scoren dan iemand die in januari naar het autosalon trekt. Alles hangt een beetje af van het model dat je wenst.
Niet dat we het jaarlijkse feestje voor de auto-industrie per se willen vergallen, toch ben je je er als koper dus maar beter van bewust dat je de gloednieuwe Volkswagen Golf, Mercedes-Benz GLA of Tesla Model 3 – die de Amerikanen nu al nauwelijks aangesleept krijgen – écht niet voor een spreekwoordelijke appel en een ei op de kop zult tikken. Op de keper beschouwd, vind je de strafste salonkortingen net bij modellen die aan het einde van hun levenscyclus gekomen zijn, terwijl automerken de verkoop van hun succesnummers eerder zullen proberen te boosten met extra goed uitgeruste salonedities of een fikse korting op de gekozen opties. Met andere woorden: je kan wel degelijk minder betalen, op voorwaarde dat je… meer uitgeeft!
Ja, omdat…
Vanwaar dan onze rotsvaste overtuiging om te wachten op de saloncondities? In de loop der jaren hebben de autoconstructeurs een sterk verwachtingspatroon gecreëerd bij de consument, waardoor die er vandaag blindelings vanuit gaat dat auto’s het voordeligst geprijsd staan op het autosalon. Kortingen van 20 procent zouden, als we de reclamecampagnes op televisie en sociale media mogen geloven, schering en inslag moeten zijn. Daarbij rekenen de marketingjongens en -meisjes vooral op onze innerlijke reflex om die boodschap te veralgemenen, in een poging je toch maar uit je spreekwoordelijke kot te lokken. Beter een klant op de stand, dan tien in de zetel.
Anders gezegd: de korting die je mag verwachten, is sterk gerelateerd aan de verwachtingen die je aan je volgende auto stelt. Dat geldt overigens niet alleen voor zijn looks, exclusiviteit of leeftijd, maar ook – en dat is een nieuw gegeven – voor de hoeveelheid CO2 die er uit de uitlaat komt. Er hangen de autoconstructeurs vanaf 2021 namelijk zware boetes boven het hoofd, als ze niet kunnen voldoen aan de strengere CO2-normen (die een vlootgemiddelde van 95 g/km vooropstellen, nvdr). Dit jaar moeten dus de minder CO2-vriendelijke sportwagens, SUV’s en hot hatches nog de deur uit, wat kan zorgen voor zeer voordelige aanbiedingen. Hoewel er vooral reclame wordt gemaakt voor hybride, plug-in hybride en elektrische alternatieven zal hierop allicht niet de hoogste korting worden gegeven. Bovendien kan je je als doorsnee particulier afvragen of je echt bij de eersten wil zijn. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, en veel zal afhangen van de beschikbaarheid van de modellen en je eigen onderhandelingstechnieken.
Zeker, omdat...
Een belangrijke reden om toch zeker je slag te slaan tijdens de salonmaand (en de uitlopers in februari), is dat de banken en andere kredietverstrekkers vaak uitpakken met speciale tarieven voor wie de aankoop van een auto overweegt. Ook FCA Bank, de financiële instelling van de FCA-groep (eigenaar van Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Abarth, nvdr), ziet het aantal aanvragen voor autokredieten spectaculair toenemen tijdens de salonperiode. Danny Meulenberghs, Sales & Marketing-verantwoordelijke: “Met financieringen tegen 0% of 0,99% zou het eigenlijk onverstandig zijn om je spaargeld in een auto te stoppen, en kan je er beter andere leuke dingen mee doen, of gewoon een appeltje voor de dorst opzij houden. De inflatie is momenteel hoger dan de intrest, waardoor het dus gewoon slimmer is om op afbetaling te kopen. Bovendien bieden we voor een aantal modellen van onze partners (Fiat, Jeep, Alfa Romeo, maar ook Jaguar en Land Rover, nvdr) zelfs een overnamewaarde-garantie na 3 of 4 jaar. Diensten als onderhoud en verzekering kan je optioneel opnemen, maar klanten kunnen ook in alle vrijheid hun eigen keuzes maken. En indien je echt volledig zorgeloos wil rijden, dan kies je voor Private Lease via Leasys waarin ook een onderhoudsbudget, vaste verzekering en alle taksen opgenomen zijn in één maandbedrag. Via onze website of de websites van de merken, kan je vrijblijvend een kredietsimulatie uitvoeren, zodat je reeds een duidelijk beeld van je financiële mogelijkheden hebt vooraleer je naar het autosalon of je concessiehouder trekt.”
Ook benieuwd hoeveel een afbetalingsplan voor je volgende wagen je maandelijks zou kosten? Bereken het via deze simulatietool, aangeboden door FCA Bank. Meer info over private lease vind je hier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen