Carrefour legt nadruk op bio in City

Carrefour mikt op klanten die in de stad wonen © Carrefour

Carrefour heeft in Brussel de eerste City voorgesteld, een nieuwe compacte supermarkt waarbij de keten mikt op de stedelijke klant. De nadruk ligt er erg sterk op bioproducten.

(cdh)

De eerste Carrefour City ligt in de voetgangerszone op de Anspachlaan. De winkel ging al half december open, maar werd dinsdag voorgesteld. De eerste resultaten zijn “erg positief”, zegt Geoffroy Gersdorff, secretaris-generaal van Carrefour België. “De resultaten beantwoorden aan onze ambities.”

City is een nieuw concept van de Franse supermarktreus in ons land, naast de bestaande hypermarkten, supermarkten (Market) en buurtwinkels (Express). Met City mikt Carrefour uitdrukkelijk op de stedelijke klant. En die stedelijke klant is meer vragende partij voor bioproducten. Dat blijkt ook uit het assortiment. Dat bestaat voor 20 procent uit bioproducten. Daarnaast ook veel lokale producten en veel aandacht voor het milieu. Plastic zakjes zijn er niet te vinden, veel producten worden in bulk aangeboden. Er is ook een restauratieruimte. Opvallend is de grote aanwezigheid van het eigen merk: 60 procent van het assortiment is van het Carrefour-merk. In andere winkels van de Franse keten is dat 25 à 30 procent.

Na enkele maanden volgt een evaluatie van de eerste City, en wordt er mogelijk nog wat gesleuteld aan de plannen. Het is de bedoeling City verder uit te rollen in België. Op hoeveel winkels Carrefour mikt, is niet duidelijk. “We willen met Carrefour in 2020 dertig nieuwe winkels openen. Per locatie zal worden beslist, of het een Market, een Express of een City wordt”, aldus topman Gersdorff.

Carrefour had het de laatste jaren niet makkelijk in ons land, waar de concurrentie - met de komst van de Nederlandse keten Jumbo - enkel maar groeit. Er volgde in 2018 een zware herstructurering. Maar volgens Gersdorff gaat het de goede kant uit met de keten. “Het marktaandeel evolueert positief. Voor voeding zijn er goede resultaten. Er is een positieve evolutie.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen