Gen Z’ers zien Facebook en co als ‘schadelijke werkplekken’

Pas afgestudeerde Gen Z’ers zien de grote technologiegiganten niet meer als een goede werkgever, zo blijkt uit een onderzoek van The New York Times.

Wie tussen 1996 en 2010 geboren is, behoort tot Gen Z. De eerste Gen Z’ers studeren nu reeds af en gaan op zoek naar werk. Dat zullen ze niet doen bij grote techbedrijven. De bedrijfsethiek van die grote moguls staat hen namelijk tegen, aldus onderzoek van de Amerikaanse krant The New York Times.

Schandalen

De laatste jaren zijn er genoeg schandalen geweest rond die grote techbedrijven. Zo zou Google een topman, die beschuldigd werd van seksueel wangedrag, de hand boven het hoofd gehouden hebben. Het schandaal rond Cambridge Analytica blijft ook die andere techreus Facebook achtervolgen.

Met als resultaat dat recruiters voor Facebook aan CNBC melden dat de aanvaardingsratio voor ingenieurs bij Facebook met veertig procent gedaald is.

Bedrijfscultuur

Zo gaat er veel talent verloren. Veel Gen Z’ers zeggen dat ze de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een bedrijf belangrijk vinden in de zoektocht naar een job. Ze verlaten een bedrijf dan ook als dat niet aan hun standaarden beantwoordt.

Lange tijd Google en Facebook gaven aan hun werknemers leuke extra’s, zoals gratis maaltijden en zelfs massages. Dat werkte even. Voor afgestudeerden van de Amerikaanse topscholen scoorden Google, Amazon en Facebook steeds hoog in de top tien van beste werkplaatsen.

Relaxte sfeer

Jobs op Wall Street blijven erg populair bij de net-afgestudeerde elite van de Verenigde Staten. Techstart-ups zetten daar een meer relaxe sfeer tegenover. Doorheen de jaren heeft Wall Street dat idee langzaam overgenomen.

Hoewel Google en Facebook beiden nog in LinkedIn en Glassdoors beste werkplaatsen-top 10 eindigden, zou de volgende groep afgestudeerden de techbedrijven wat minder genegen kunnen zijn.

Meer