Videospeler inladen...

"Studenten die starten aan universiteit kennen steeds minder Frans": UHasselt voert voor het eerst vak Frans in

De Universiteit Hasselt gaat voor het eerst een vak algemeen Frans invoeren in haar faculteit economische bedrijfswetenschappen. Ze doet dat omdat de kennis van het Frans bij de studenten die aan de universiteit beginnen, zwaar onvoldoende is.   

"Studenten die bij ons aan de universiteit beginnen, beheersen alsmaar minder het Frans, vertelt hoofddocent aan de faculteit bedrijfseconomische wetenschappen van de UHasselt, Martine Verjans.  "Vooral een gesprek voeren in het Frans valt hen erg zwaar, en dat tot grote ergernis en frustratie van de studenten zelf." 

Studenten slagen voor het vak Frans in de derde graad van het secundair onderwijs, maar wanneer ze dan bij ons terechtkomen, realiseren ze zich dat ze die spreekvaardigheid in het Frans niet beheersen

Martine Verjans, UHasselt

“Studenten slagen voor het vak Frans in de derde graad van het secundair onderwijs, maar wanneer ze dan bij ons terechtkomen, realiseren ze zich dat ze die spreekvaardigheid in het Frans niet beheersen.”

“Nochtans zullen ze later wel bijvoorbeeld een contract moeten kunnen onderhandelen in het Frans”, zegt Verjans.  “Daarom voeren we een nieuw vak algemeen Frans in om studenten te helpen de basiskennis van het Frans weer op te halen." 

Kloof met wat het bedrijfsleven vraagt, wordt alsmaar groter

Ook aan de andere Vlaamse universiteiten merken ze dat de kennis van het Frans bij de studenten erop achteruit gaat. "Dit is een evolutie die al meer dan 10 jaar aan de gang is", vertelt Nathalie Nouwen van het Instituut voor Levende Talen (ILT) dat instaat voor de taalvakken aan de verschillende faculteiten van de KU Leuven. 

“En die achteruitgang van de kennis van het Frans bij onze studenten is een heel slechte zaak", zegt Nouwen, "want op het einde van hun studies leveren we die studenten af aan advocatenkantoren en bedrijven en daar worden wel taalvaardigheid en taalbeheersing gevraagd en we hebben het alsmaar moeilijker om aan die vraag te voldoen. Het is een ongemakkelijke spreidstand geworden”.

(Lees verder onder de foto)

Copyright 2016, Niels Plaumann, licensed via EyeEm Mobile GmbH

Digitaal oefenplatform

Daarom heeft ook de KU Leuven al maatregelen genomen. Telkens in september organiseert de universiteit een korte introductiecursus voor eerstejaarsstudenten om op twee en een halve dag de Franse basisgrammatica op te frissen.

Studenten worden ook gekoppeld aan hun collega’s van Louvain-la-Neuve om in de loop van het jaar met elkaar te chatten in het Frans. 

En het ILT werkte ook een eigen digitaal oefenplatform uit om studenten in hun vrije tijd de basisgrammatica te laten inoefenen. Wie het hele oefenpakket goed afwerkt, krijgt als beloning een extra punt of het examenresultaat wordt naar boven afgerond. 

Hoe is het zover kunnen komen?

Maar hoe is het zover kunnen komen? Martine Verjans van de UHasselt ziet verschillende oorzaken. “Ten eerste is er geen controle op de kwaliteit van de handboeken Frans in het secundair onderwijs”, zegt ze. “Vaak bieden zij de basisbouwstenen van het Frans erg versnipperd aan." 

“Daarnaast staan directies en leerkrachten sterk onder druk van de ouders. Daardoor durven ze soms geen eisen meer stellen aan de leerlingen en wordt de lat te laag gelegd.”

Het is een feit dat de slinger te ver is doorgeslagen

Nathalie Nouwen, Instituut voor Levende Talen Leuven

“Maar ook de didactische aanpak in de scholen waar vooral nadruk wordt gelegd op vaardigheden, heeft geen goed gedaan", zegt Verjans. "Want vaardigheden zijn gebaseerd op kennis en die kennis moet je leren gebruiken door veel te oefenen, met vallen en opstaan."  

"Ik wil niet vervallen in het 'vroeger was alles beter'", klinkt het bij Nathalie Nouwen van het ILT, “maar het is een feit dat de slinger te ver is doorgeslagen. De basis van grammatica wordt wel aangebracht, maar veel minder ingeoefend en verankerd.”

Standaardtoets Frans aan einde tweede graad?

“Daarom is het misschien een idee om aan het einde van de tweede graad secundair onderwijs een gestandaardiseerde toets Frans te organiseren”, suggereert Martine Verjans. “Wie tekorten heeft, kan dan nog worden bijgespijkerd in de derde graad, zodat leerlingen het secundair verlaten met een goeie basiskennis.”

In elk geval stellen beide docenten hun hoop op de nieuwe eindtermen Frans die eraan komen, de minimumlat die leerlingen moeten halen. "Die nieuwe eindtermen zijn vrij pittig en ambitieus, maar dan moeten er wel voldoende uren Frans worden voorzien om ze ook te halen", zegt Nathalie Nouwen. 

Ook haar collega van de UHasselt ziet het hoopvol tegemoet. "Maar het zal wel nog jaren duren eer we de resultaten zullen zien van deze nieuwe maatregelen", zegt Martine Verjans. "En daar willen we met de UHasselt niet op wachten. Vandaar dus het nieuwe vak algemeen Frans dat dit academiejaar grondig zal worden uitgewerkt. In september 2021 kunnen we dan van start gaan."

Wil u al eens oefenen? Dan kan u dit stuk eens in het Frans lezen. 

Meest gelezen