© AP

Carlos Sainz wint zijn derde Dakar-rally

De Spanjaard Carlos Sainz (MINI) heeft vrijdag voor de derde keer in zijn carrière de Dakar gewonnen. Eerder won de Spanjaard deze wedstrijd in Zuid-Amerika in 2010 en 2018. Titelverdediger Nasser Al-Attiyah (Toyota Hilux) won de slotetappe, maar kon de kloof met Sainz niet meer overbruggen en eindigt als tweede. Stéphane Peterhansel (MINI) eindigde op de derde plaats. De Belgen Tom Colsoul (Toyota Hilux) en Fabian Lurquin (Century) eindigden respectievelijk op de zevende en achtste plaats.

Maarten Delvaux

De Dakar 2020 bij de wagens was een van de spannendste edities van de voorbije jaren. In de meest sprookjesachtige landschappen streden Sainz, Al-Attiyah en Peterhansel op een heroïsche manier tot en met de allerlaatste etappe voor de eindzege. Vanaf de zesde etappe reed Sainz aan de leiding en werd hij op de huid gezeten door Al-Attiyah. Na de negende etappe was de kloof slechts 24 seconden. De beslissing viel in de tiende rit, toen Al-Attiyah heel even op de dool geraakte en in één klap 17:46 verloor. In de daaropvolgende ritten kon de Qatarees zijn achterstand verkleinen, maar kreeg hij de kloof niet meer gedicht.

Het X-Raid team domineerde deze Dakar en won acht van de twaalf ritten: vier voor Sainz en vier voor Peterhansel. De Litouwer Zala zorgde voor een negende ritzege voor MINI door de openingsrit te winnen. Toyota moet het doen met twee ritzeges: eentje voor De Villiers en eentje voor Al-Attiyah. Serradori en Lurquin waren de vreemde eend in de bijt en zorgden voor de eerste ritzege van een privéteam in 32 jaar.

© Photo News

Bernhard Ten Brinke en Tom Colsoul (Toyota Hilux) eindigden uiteindelijk als zevende. Een resultaat waarmee het duo ongetwijfeld een beetje op zijn honger zal blijven zitten. In de eerste vijf etappes reden ze maar liefst dertien keer lek. Na een aanpassing van de afstelling van de Toyota Hilux van Ten Brinke - Colsoul was het probleem van de baan, maar toen was eigenlijk de Dakar voor hen al voorbij.

Fabian Lurquin is de tweede Belgische navigator in de top tien. Samen met Mathieu Serradori eindigt hij als achtste en won hij de achtste etappe. Een koprol in het eerste deel van de marathonetappe niet te na genomen was het voor de Luikenaar een geslaagde editie.

Fernando Alonso (Toyota Hilux) eindigt als dertiende en is daarmee de beste debutant. De Spaanse dubbele wereldkampioen Formule 1 maakte indruk bij zijn debuut. Nadat hij in de tweede etappe tegen een rots reed en daarbij ruim twee en een half uur verloor, stond hij na negen etappes opnieuw in de top tien. In het eerste deel van de marathonetappe verslikte hij zich in een duin waarna hij drie keer over de kop ging en zonder voorruit verder moest. Alonso heeft indruk gemaakt en heeft aangetoond dat hij een kandidaat-winnaar is.

© Photo News

Brabec wint bij de motoren

Bij de motoren was de eindzege voor Ricky Brabec, die zo de eerste Amerikaanse winnaar ooit werd in de Dakar. De 28-jarige Honda-rijder had in de slotetappe van Haradh naar Qiddiya genoeg aan een tweede plaats, achter zijn Chileense teamgenoot José Ignacio Cornejo, om de eindzege veilig te stellen. De Amerikaan stond immers al comfortabel aan de leiding en finisht met een voorsprong van 16:26 op de Chileen Pablo Quintanilla (Husqvarna). De Australische titelverdediger Toby Price (KTM) vervolledigt het podium.

Zeven etappezeges leveren Karginov ook eindwinst bij trucks op

De Rus Andrey Karginov (KAMAZ) heeft vrijdag op indrukwekkende wijze de Dakar bij de trucks gewonnen. Karginov won in totaal zeven etappes en heeft in de eindstand 42:26 voorsprong op teamgenoot Anton Shibalov (KAMAZ). De Wit-Rus Siarhei Viazovich (MAZ) eindigt als derde op 2u04:42. Na 2014 is het de tweede Dakar-zege voor Karginov.

De strijd bij de trucks was een van de minst beklijvende van de voorbije jaren. Door het gebrek aan concurrentie - Gerard De Rooy moest afzeggen met een rugblessure en Ton Van Genugten kreeg zijn deal uiteindelijk niet rond - stond er geen maat op het Russische Kamaz-team.

© Photo News

Pascal De Baar, Stefan Slootjes en Jan Van Der Vaet (Renault) reden lang in de top tien, tot zij net voor de rustdag verraden werden door de mechaniek en moesten opgeven. Dankzij het jokersysteem kon het trio hun Dakar verder zetten, maar werden ze niet opgenomen in de algemene eindstand. In de laatste etappe reden Van Der Vaet en co de twintigste tijd.

Dave Berghmans, Tom Geuens en Luca Lorenzato (Iveco) reden de Dakar als assistentieteam in dienst van Toyota Gazoo en Overdrive Racing. Berghmans moest na vier ritten opgeven vanwege een kapotte tussenbak, maar mocht de Dakar verder zetten, evenwel buiten competitie. Ook Dave Ingels (Daf), die team vormde met Jean-Bernard Cassoulet en Janus Schotanus, reed in functie van andere teams.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer