Sinds 2017 tanken we E10-brandstof.
Volledig scherm
PREMIUM
Sinds 2017 tanken we E10-brandstof. © ANP

Verkoop dure benzine explodeert, maar dat is vaak zonde van je geld: zo check je welke benzine jij best tankt

Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer mensen voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. “E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”

108 reacties

  • Bart Prinsen

    4 jaar geleden
    Als je auto veel stil staat moet je E5 tanken. E10 heeft meer de eigenschap om vocht aan te trekken en dat wil je echt niet in je tank hebben.
  • Eric Grosemans

    4 jaar geleden
    Om op uw vraag te antwoorden Stefan Marx, omdat het aanmaken van waterstof via elektrolyse met grote energieverliezen gepaard gaat. Je kan veel beter ineens elektrisch rijden, dan eerst waterstof aan te maken, en dan van die waterstof terug elektriciteit.Je zou ook waterstof kunnen maken van aardgas, maar dan is die al veel minder goed voor het milieu, de pompen die aardgas oppompen lekken nl, daarom hebben journalistjes de CNG wagen afgekraakt, en bij deze de waterstofauto ook.
  • Ferdinand Nuyts

    4 jaar geleden
    Ionity bouwt een netwerk op van ultrasnelle laadpalen in Europa. Er zijn er al 7 in België. Deze laadpalen gebruiken een combo-stekker en kunnen een laadsnelheid van 350 kW leveren afhankelijk van de wagen en de omstandigheden. Tot nu toe kostte één laadbeurt 8 euro, onafhankelijk van hoeveel energie je hebt ‘getankt’. Vanaf 31 januari wordt het tarief 0,79 euro per kWh. Een batterij van 60 kWh volledig opladen kost dus 47,4 euro. Dat is dus bijna 50 euro om maximaal 400 km te kunnen rijden. Maa
  • Ferdinand Nuyts

    4 jaar geleden
    15 euro per 100 km: dat wordt ongeveer de prijs om op te laden aan een Ionity-laadpaal. Vanaf 31 januari zullen EV-rijders niet meer gebruik kunnen maken van het welkomsttarief van 8 euro per lading.
  • Stefan Marx

    4 jaar geleden
    Ik heb 1vraag waarom word waterstof auto niet verder uit gebouwd dat zou voor het milieu het beste zijn stoot enkel water uit