Directeur Marc Michils van Kom op tegen Kanker op de dankdag in het Elisabeth Center in Antwerpen. © Joris Herregods

Kom op tegen Kanker haalt recordopbrengst van bijna 36 miljoen euro op: “Dit bewijst dat solidariteit bestaat”

Kom op tegen Kanker heeft de afgelopen twee jaar bijna 36 miljoen euro, 35.943.987 euro om precies te zijn, opgehaald. Nooit eerder haalde de organisatie in twee jaar tijd een groter bedrag op. “Voor ons bewijst dit dat solidariteit bestaat, ondanks de polarisering in onze samenleving”, zegt directeur Marc Michils vanop de dankdag voor actievoerders en vrijwilligers van Kom op tegen Kanker, in het Elisabeth Center in Antwerpen.

Karin Vanheusden

In 2014-2015 hebben de inzamelacties van Kom op tegen Kanker 23,6 miljoen euro opgebracht, in 2016-2017 ruim 28 miljoen. De afgelopen twee jaar haalde de organisatie nog eens 27% (of meer dan 7 miljoen) meer op.

“Een bedrag van bijna 36 miljoen is ongezien”, zegt Marc Michils, directeur van Kom op tegen Kanker. “We zijn bijzonder trots en willen die tienduizenden actievoerders, want met zo veel zijn ze intussen, dan ook van harte bedanken. Deze opbrengst is veel meer dan het gemiddelde dat wordt opgehaald met fundraising. Ik zie het als signaal van de mensen, een emotionele kreet, om het gevecht tegen kanker verder te zetten. Het is een dringende vraag, ook aan de overheid, om dit gigantische maatschappelijke probleem waarmee zo veel mensen worden geconfronteerd uit de wereld te helpen. Kom op tegen Kanker is geen gewone organisatie meer, maar een beweging van actievoerders, vrijwilligers en partners.”

Koud

“Vandaag sterven er in België elk jaar 41.000 mensen aan kanker en men verwacht dat dit aantal tegen 2025 nog zal stijgen tot 48.000 sterfgevallen per jaar”, vervolgt Marc Michils. “Godzijdank is er ook verbetering. Dertig jaar geleden overleden twee op de drie mensen aan kanker. Vandaag is dat een op de drie. Met Kom op Tegen Kanker gaan we voor een 100% overlevingskans. En voor een maximale levenskwaliteit voor hen die overleven, dus met zo weinig mogelijk neveneffecten.”

© Joris Herregods

Kom op tegen Kanker haalt jaar na jaar meer geld op. Directeur Michils ziet solidariteit, wat hij een “fundamenteel groeiende trend” noemt, als mogelijke verklaring.

“Ik verwijs naar psychiater Dirk De Wachter die stelt dat in de ongelukkigheid de grootste verbindingen tot stand komen, dat je pas gelukkig bent als je een ander helpt. Het is precies dat mechanisme dat bij mensen die met kanker worden geconfronteerd in gang wordt gezet. Die verbondenheid met anderen lijkt niet te passen in het beeld dat we hebben van onze gepolariseerde, bekvechtende samenleving. Maar het verlangen naar momenten van vriendschap en liefde worden net des te groter in een maatschappij die koud aanvoelt. Zeker als er zo’n felle emoties als rond kanker aan te pas komen.”

Een andere verklaring van het succes ziet directeur Michils in de “goed uitgewerkte actiemodellen van Kom op tegen Kanker”.

“Acties zoals 1.000 km, 100 km voor Kom op tegen Kanker of het plantjesweekend zijn evenementen die mensen op een aangename en eenvoudige manier de mogelijkheid geeft om solidair te zijn. Vroeger steunden we vooral op giften, nu merken we dat die meer actieve vormen van steun steeds meer succes hebben. Mensen steunen, krijgen hiervoor waardering en tijdens zo’n wandel- of loopevenement er nog eens een fijne ervaring bovenop. Het harde werk om dit te organiseren, loont duidelijk.”

© Joris Herregods

Wetenschappelijk onderzoek

De inkomsten van de inzamelacties worden besteed aan initiatieven en organisaties in de psychosociale zorg, wetenschappelijk onderzoek, informatie en preventie en aan beïnvloeding van het beleid.

“Bij Kom op tegen Kanker werken we rond vermijden, bestrijden en verzachten. Meer dan de helft van de opbrengst – vorig jaar was dat 18 miljoen euro – gaat naar onderzoeksprojecten. Verder zetten we in op preventiecampagnes, zoals tegen tabak of rond bevolkingsonderzoeken naar borst-, darm- en prostaatkanker. En natuurlijk steunen we ook lotgenotenorganisaties, kinderkankerkampen of workshops rond werken na kanker, bijvoorbeeld. Maar voor alle duidelijk: Kom op tegen Kanker heeft 0,0% subsidies, wij bestaan nu dertig jaar, puur bij de gratie van giften en donaties.”