Dat de Noord-Zuid maar niet afgewerkt geraakt, is een intern Limburgs probleem

Vandaag komt de Taskforce Limburg bijeen om het SALK, het Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat, te evalueren. In de wetenschap dat het SALK er kwam om het verlies aan tewerkstelling na de sluiting van Ford Genk op te vangen, kan die evaluatie niet anders dan positief zijn. Er zijn nu immers minder werklozen in de provincie dan voor de sluiting van Ford. Er zijn ook steeds meer vacatures en starters en minder falingen.

Eric Donckier

Toch vinden de werkgeversorganisatie Voka en de socialistische vakbond ABVV dat het SALK mislukt is. Omdat volgens het ABVV de cijfers zijn opgesmukt en de realiteit verdoezelen. Voka buist het SALK - en daarmee ook de Vlaamse regering - dan weer op het vlak van mobiliteit. Dit kunnen we echt niet meer volgen. Wanneer men officiële cijfers niet langer aanvaardt, dan kan men beweren wat men wil en alles ontkennen; tot en met het zonlicht. De uithaal van Voka is zelfs te zot om los te lopen.

Zeer zeker, de ontsluiting van Limburg blijft een probleem. Het opnieuw in gebruik nemen van de spoorlijnen 18 (Hasselt-Neerpelt) en 20 (Hasselt-Maastricht) staan al decennialang op de Limburgse verlanglijst. Idem dito voor wat betreft de heractivering van de IJzeren Rijn. Dat is vooral een Antwerps dossier, maar met een aftakking naar Lommel kan ook onze provincie er haar voordeel mee doen. En dan hebben we het nog niet gehad over de afwerking van de Noord-Zuid. Het was in 1971 dat de toenmalige federale minister van Openbare Werken Jos De Saeger besliste om de Noord-Zuid (toen nog A24) aan te leggen. Nu 45 jaar later ligt de Noord-Zuid er nog altijd niet.

Een schande? Ja, een absolute schande. Maar hiervoor de Vlaamse regering verantwoordelijk stellen, is van de pot gerukt. Het is niet de Vlaamse regering die om de haverklap naar de Raad van State stapt om de Noord-Zuid tegen te houden. Dat is een intern Limburgs probleem dat we maar niet krijgen opgelost. Omdat er organisaties zijn die het innemen van een stukje natuur erger vinden dan het verstikken van mensen in Houthalen-Helchteren. De enige resterende oplossing is een nooddecreet.

Voor het overige hebben we niet te klagen over de Vlaamse regering voor wat betreft de mobiliteitsdossiers. Lijn 18 Hasselt-Neerpelt staat bovenaan de Vlaamse prioriteitenlijst, maar het is uiteindelijk de federale regering die beslist. De bruggen over het Albertkanaal worden verhoogd. Er loopt een studie naar het beste tracé voor de IJzeren Rijn. De bruggen over het Albertkanaal worden verhoogd. En we krijgen ons rechtmatig aandeel in de verbetering van het wegennet.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer