Streetwear maakt plaats voor duurzamer alternatief
Hoodies, trainingsbroeken en sneakers zijn passé. De laatste jaren was de invloed van streetwear op de modewereld enorm. Grote merken trokken de kaart van sportieve en casual mode, maar daar bracht de Fashion Week voor mannen in Milaan definitief verandering in. Klassieke maatpakken en tijdloze mantels zijn weer helemaal terug van weggeweest.
Dat de hoogdagen van de streetwear voorbij zijn, zegt ook trendwatcher en kleurexpert Hilde Francq van Trend Studio Francq Colors: “Vorig seizoen al focusten enkele modeshows van sleutelspelers, zoals Hedi Slimane voor Celine, weer op een gekleed modebeeld. Dit seizoen zijn ook de ontwerpers die we echt associëren met streetwear, zoals Virgil Abloh, omgeslagen richting meer klassieke kleding: de wollen jas, het pak, de geklede broek.” Abloh zelf kondigde in december al aan dat de streetwear hype op zijn einde loopt. “Wat we meer gaan zien zijn mensen die hun persoonlijke stijl uitdrukken met vintage stukken”, zegt hij in een interview met het Britse magazine Dazed & Confused. “In vintagewinkels hangt zoveel coole kleding. Ik denk dat we gaan afstappen van telkens iets nieuws te kopen, en eerder in het archief zullen duiken.”
Ugly sneakers
Het lijkt er dus op dat de mode een stuk duurzamer wordt. “Omdat veel streetwear trends snel vervelen, eindig je met een kleerkast als een begraafplaats van spullen die ooit cutting edge waren, maar nu belachelijk zijn”, zegt Francq. “Denk aan de ugly sneakers, die eerst alleen werden gedragen door waaghalzen, maar daarna ook in het schoenenrek van je nichtje zijn beland. Met meer sobere, geklede stuks heb je dat probleem minder. Die kun je blijven dragen.”
Generation Z
“De streetwear was vooral een strategie van de grote luxemerken om Generatie Y binnen te halen in hun klantenbestand”, aldus Francq. “Maar langzaam moeten ze zich beginnen richten op de volgende jonge generatie, Generatie Z, voor wie duurzaamheid en faire productie essentieel zijn.” Op de modeweek in Milaan is die boodschap duidelijk doorgedrongen. Daar werd grootschalig gebruik gemaakt van gerecycleerde materialen. Onverkochte kleding uit vorige collecties werd tot nieuwe omgevormd en uit productieafval ontstonden nieuwe stoffen. “De straat zal zeker het nieuwe modebeeld volgen, visueel dan”, zegt Francq. “De vraag blijft hoe goedkope modeketens hun claims van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid hard zullen maken. De kern van het probleem blijft dat de fast fashion industrie niet duurzaam is. Ik verwacht dus niet dat fast fashion snel zal verdwijnen, maar ben benieuwd om te zie hoe Generatie Z de mode-industrie zal veranderen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Droog, krullend, fijn of dik haar? Dit is de ultieme haargids voor elk haartype. “Gebruik twee borstels”
-
Deze 10 goedkope beautyproducten worden ook gebruikt door professionals: “Contouren was nog nooit zo makkelijk”
Cosmetica hoeft niet duur te zijn. Dat bewijst onze beautyredactrice Sophie. Ze tipt tien toppers voor je huid én je portemonnee. “Deze vloeibare oogschaduw is dé favoriet van professionals en met reden.” -
Een gehydrateerde, glanzende huid tijdens de Ramadan? Expert geeft advies: “Dit product heb je elke dag nodig”
Een maand vasten tijdens de ramadan heeft een impact op je lichaam en geest. Maar ook op je huid. Hoe zorg je ervoor dat je gelaat tijdens deze periode toch mooi en gezond blijft? Huidexperte Hydia Rahou deelt de do’s en don’ts van skincare tijdens het vasten. “Was of douch je niet met heet water.” -
-
Tepels, trenchcoats en tijdloze elegantie: deze trends van op de catwalks zal je ook echt willen dragen
-
NINA lanceert Moederdagcollectie met Bel&Bo: dit zijn de favorieten van de mode-experts. “Roze is de nieuwe ‘neutral’”
Vanaf vandaag ligt de nieuwe collectie van NINA en Bel&Bo in de rekken. Verwacht je aan zachte pastelkleuren en romantische silhouetten, mooi op tijd voor warmere dagen en Moederdag. NINA-moderedacteur David Devriendt en drie experts uit de Belgische modeketen tippen hun favoriete stuk: “Die snit is flatterend voor elk figuur.” -
Amper 7 euro en prachtig bij mensen met deze kleur ogen: burgundy mascara is nu superpopulair
Met miljoenen views en talloze lovende recensies is burgundy - ofwel bordeauxrode mascara - de nieuwste beautysensatie op sociale media. En daar zijn goede redenen voor. “Het is dé perfecte mascara voor mensen met deze kleur ogen.” Maar hoe shop je de beste (burgundy) mascara voor jezelf? Beautyredactrice Sophie Vereycken geeft advies. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Wie hip wil zijn, draagt nu vintage Roberto Cavalli: Tiany Kiriloff tipt hoe je zo’n designermerk goedkoper scoort
-
“Zodat onze kinderen niet hetzelfde moeten ervaren.” Wendy en Callie creëren slim product voor Belgen met krul- of kroeshaar
Wat hebben een businesscoach en een chemicus gemeen? Hun prachtige krullen en het verlangen om andere Belgische vrouwen met krullend of kroeshaar te redden van de struggles die ze zelf ook zo goed kennen. Wendy (30) en Callie (25) werkten jaren aan hun innovatieve product, na jaren te lijden onder het stigma dat op hun natuurlijke lokken rust. “Ik kreeg op den duur brandwonden.” -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”